Daugavpils tramvaju kustības shēma. Pirmais piegājiens.

Pēc pēdējās Daugavpils vizītes un vizināšanās ar jaunajiem, lepnajiem tramvajiem tika pamanīts vēl viens jaunums. Pilsētas tramvajos parādījusies kustības shēma, kuru jau sen vajadzēja uzzīmēt un izplatīt. Vismaz par pilsētas viesiem domājot.

Daugavpils tramvaju kustības shēma. 2014. gada rudens.
Daugavpils tramvaju kustības shēma. 2014. gada rudens.

Izdevās gan šī shēma, maigi izsakoties, ne visai. Netīšām izpļurkstējos, ka pieķeršos un pārzīmēšu.

Sāksim ar to, ka shēma un karte ir divas dažādas lietas. Shēma nav simtprocentīgi jāpiesaista reālajiem ģeogrāfiskajiem punktiem. Svarīgākais ir nokļūt no vienas pieturas līdz otrai. Stāvot pieturā jāsaprot, ka ir atrasta pareizā pietura, uz kurieni dažādu maršrutu tramvaji dodas un vai ir izvēlēts pareizais virziens. Jau esot pašā tramvajā shēma palīdz saprast, cik pieturas vēl būs jāpavada sabiedriskajā transportā.

Pirmais piegājiens gandrīz izgāzās, jo Daugavpils satiksmes mājaslapā un tramvajos esošajā shēmā atšķiras pieturu skaits, nemaz nerunājot par pieturu nosaukumiem.

Sekoja otrais piegājiens, kas bija tikpat bezcerīgs, kā pirmais.

Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras Daugavpils topogrāfiskās kartes fragments.
Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras Daugavpils topogrāfiskās kartes fragments.

Izrādās, ka topogrāfiskajās kartēs tramvaju pieturas neviens nezīmē. Iezīmē sliežu ceļus un ar to pietiek. Tramvaju pieturas nebija atrodamas arī Jāņa Sētas kartē un viņi paši atzinās, ka nekad par pieturu iezīmēšanu kartēs un shēmās pat nav domājuši.

Aprobežojoties ar cūcenes faktoru un to, kas glabājas galvā, tika uzskicēta pirmā shēmas versija. Labi, atzīšos. Bija vēl kādas četras darba versijas pirms tam, bet tās bija vairāk saistītas ar darba stila izvēli. Ja būs interese, varu iemest arī tās.

Tātad, šī ir tikai skice, kurā pagaidām galvenais ir noskaidrot, vai kāda tramvaju pietura nav aizmirsta. Paralēli arī sāk iezīmēties problēmas.

Mrserge.lv Daugavpils tramvaju kustības shēma. Pirmā skice.
Mrserge.lv Daugavpils tramvaju kustības shēma. Pirmā skice.

Ir vairākas sliktas un dažas ne pārāk sliktas lietas. Sliktākās ir pieturu «Saules veikals» un «Tirgus» krustojumos.

Pie Saules veikala 1. un 2. maršrutam ir vienota pietura virzienā no Butļerova ielas galapunkta. Savukārt no centra visiem trim maršrutiem ir viena pietura. Jautājums, uz kuru pēc atmiņas un ceļu pārbūves nevar atbildēt: vai 3. līnijai ceļā no Stropu ezera uz centru ir pietura «Saules veikals»? Ja tāda ir, tad vēl būs jāizdomā, kā šo mezglu vispār uzzīmēt. Principā līdzīgs stāsts ir pie tirgus, tikai tur ir vienkāršāk, jo maršruti ir tikai divi.

Vēl ir arī Butļerova ielā. Tas nav galapunkts. Pēc manas visskaidrākās apziņas, pēc pieturas «Butļerova iela» seko depo. Vai depo vajag atzīmēt shēmā?

Sīkumi, kuriem pagaidām nepievēršu īpašu uzmanību. 3. līnijas slīpajā posmā aiz Saules veikala un pirms cietokšņa baltie punkti izskatās izsmērēti. Tā kā nav pārliecības, ka tie vispār paliks gala variantā kā pieturu apzīmējumi, pagaidām īpaši var necepties. Maizes kombināta un Stropu ezera galapunkti izskatās krietni labāk par slīpajiem, bet čakarēt un visur galapunktus taisnot arī šķiet neloģiski. Kādā no gala variantiem shēmai vajadzētu pielīmēt klāt arī Daugavu, pāris svarīgākos pilsētas ezerus un dzelzceļu, būs vieglāk orientēties. Arī pilsētas rajoni būs vien jāiezīmē.

Bez vietas kārtīgas izpētes neiztikt. Nācās sarīkot nelielu iepirkšanos, materiālu piratizēšanu izglītības nolūkos un tālāku nodošanu kartogrāfiskās ekspedīcijas dalībniekiem.

Jāņa Sētas Daugavpils karte un tās pirātiskā versija palielinājumā.
Jāņa Sētas Daugavpils pilsētas plāns un tās pirātiskā versija palielinājumā.

Sataisīju pāris kopijās palielinājumā Jāņa Sētas Daugavpils pilsētas plānu un šobrīd vietējo meiteņu komanda nodarbojas ar tā papildināšanu. Finālā vajadzētu iegūt visas strādājošās tramvaja pieturas un to piesaisti ielu tīklam. Būtiski ir arī uzzināt, cik ir vienāda nosaukuma pieturas ar atšķirīgām atrašanās vietām (sveiciens Saules veikalam), tāpēc pieturām klāt parādīsies arī virzieni un maršruti, kas šajās pieturās tiek apkalpoti.

Paigaidām viss.

12 doma par “Daugavpils tramvaju kustības shēma. Pirmais piegājiens.”

  1. 3. tramvajam pie tirgus ir pietura Tirgus tikai virzienā uz cietoksni. atpakaļceļā ir pietura pie ģimnāzijas un tad vienības nams.
    pie Saules veikala – 3. tramvajam ir pietura Saules veikals virzienā no Stropu ezera, tikai pirms Valkas ielas krustojuma (diezgan loģiski).
    ja vēl kādas neskaidrības, prasi ;)

  2. Pie otrās vai trešās skices noteikti prasīšu kļūdas meklēt. Līdz tam sagaidīsim kartogrāfijas ekspedīcijas rezultātus.

  3. Random domas:

    Man šķiet, ka tiem līkumiem gan vajadzētu daudz maz atbilst reālajiem, jo pēc tiem var orientēties, īpaši ja atstatumi starp pieturām nav samērīgi. Pretējā gadījumā var apjukt.

    Nav īsti skaidrības, kāpēc sākotnējā kartē ir īpaši norādīti sākuma un beigu punkti. No beigām uz sākumu nevar tikt, vai ir kāds cits āķis?

    Jātnieku ielu un Arodu ielu prasās otrā pusē līnijai, lai ar acīm mazāk jālēkā no līnijas vieas pusi uz otru, lasot pieturas pēc kārtas, aiz bailēm kādu nepamanīt otrā pusē. Tas pats attiecas uz Tirgus un Alejas ielu. Pašreiz daudzi, uzskaitot trešā maršruta pieturas, izlaidīs Tirgu. Varbūt pat pacenstos visus tekstus pielikt kreisajā pusē līnijām, bet tad atkal stulbi, ka jāpielīdzina pēc labās malas, lai gan lasās ok. Un varbūt pat labāk pielīdzināt pie labās – vieglāk atrast vietu, ja atrāvies, kur iepriekš skatījies, ja teksta kreisās puses nav pielīdzinātas.

    Gala pieturu nosaukumus prasās vienā strīpā ar pārējo pieturu nosaukumiem, treknumu var atstāt.

    Neesmu drošs, ka maršrutu cipari jāliek pie galapunktiem. Sākotnējā kartē tie labāk izceļas. Vai tos vajag likt aplīšos? Varbūt pat labāk kā atsevišķu leģendu (?) kādā stūrī, un sarindot luksofora krāsu secībā, lai vieglāk iegaumējas.

    Orandžā krāsa pārāk līdzīga sarkanajai – jāpadomā arī par tiem, kas neatšķir krāsas. Cilvēkiem ar sliktāku redzi – arī burtus pēc iespējas lielākus.

    Uzrakstu “Daugavpils tramvaju kustības shēma” nevajag dalīt 4 rindās, bet vienā zem vai virs zīmējuma. Nav ko sarežģīt papīra ekonomijas dēļ. Vai nebūtu korektāk “Daugavpils tramvaju maršrutu shēma” vai “Daugavpils tramvaju pieturvietu shēma”? Un shēmai netiek izmantotas standarta A4 lapas proporcijas?

    Šo «» pēdiņu izmantošana liekas aizdomīgi nepierasta. Varbūt tomēr ierastākās?

    Skatoties uz shēmu, gribās samainīt vietām maršrutu numurus 1. un 2. – tā izskatītos loģiskāk un vismaz uz gadu būtu par ko šūmēties pilsētā :)

  4. Paldies, Denis, par komentāriem. Nesolu, ka ņemšu visu vērā, bet tas palīdzēs turpmākā darbībā.

  5. Sākot lasīt rakstu, gribas citēt UFO:
    https://www.youtube.com/watch?v=zVzF_WwaGgE
    tā shēma karājas tramvajos jau kopš hz kuriem laikiem. Un tajā nekas būtiski nav mainīts, tāpēc pirms gudri cirst derētu ievākt precīzāku infu kaut vai sazinoties ar to pašu AS “Daugavpils satiksme” ;)

  6. Tāpēc, ka es to esmu ieraudzījis pirmo reizi 32 gadu laikā tikai apliecina to, ko teicu — shēmu jau sen vajadzēja izplatīt un popularizēt, nevis karināt šofera kabīnē. Un tas nemaina faktu, ka esošā shēma ir totāls mēsls.

  7. Nu tas liecina, ka esi slikti skatījies, neesi braukājis ar tramvaju vai ir problēmas ar redzokļiem. Tā shēma ir jau sen karājusies tieši aiz vadītāja kabīnes. Shēma ir tāda, kāda ir. Man personīgi tā ir saprotama.
    Parādi iniciatīvu, izstrādā jaunu, labāku un nosūti to satiksmei, lai izvieto :)

  8. Klau, Serge, kaut kā nav dzirdēts, ka satiksme būtu saņēmusi vai tramvajos būtu izvietotas jaunas shēmas ;)

  9. Es pameginaju liotet Rigas Satiksmes lapu- jeezinj, sakumaa man dod iespeju izveleties, ko es gribu paskatities- autobusu, trolejbusu vai tramvaju marshrutus. Bet man ka turistam ir pilnigi pie kaajas, ar ko braukt, ka tik aizved! Un tikai tad, kas es izvelejos pirmo, kas iepatikaas (autobusu sarakstu), man deva iespeju meklet optimalako celju. Bet atkal jauna problema- ir jaievada nevis adrese vai zimigs punkts no ka braucu (lidosta, autoosta utt.), bet gan pieturas nosaukums! Nu ka lai es zinu, kads ir pieturas nosaukums kaut kur, kur nekad neesmu bijusi? Ja butu bijusi, tad jau aptuveni butu nojausma ari, ka tur nokljut un shis mekletajs man nebutu nepiecieshams. Ko nu lai dara? Pamanu- mazliet zemak ir necils links uz karti ar visam pieturaam. Ja aptuveni zinu, kur atrodas mana meklejamaa adrese, tad vel nekas. Bet ka lai es, turists no Spanijas, piemeram, atrodu iespeju nokljut no lidostas lidz Janjtarpinju ielai 12? Vai man tagad ir jameklee vel kada interaktiva karte ar visaam adreseem? Pilnigs murgs

Komentāri ir slēgti.