Arvien vairāk sāku pievērst uzmanību tam, kā elektronizējās avīzes. Ja pašos pirmsākumos tie bija smieklīgi mēģinājumi uztaisīt eletroniskas ziņu lentes, kas bieži vien tika atjaunotas reizi mēnesī, tad tagad šai lietai pieiet arvien ar lielāku rūpību un arī **PDF** lejuplādes faili vairs nav tas pats labākais risinājums.
Ļoti interesants un, manuprāt, brīnišķīgs risinājums Latvijā ir Lauku avīzei – visu štelli, cik zināms man, darbina kāds labs izgudrojums **QuarkXPress** maketu automātiskai elektronizēšanai web-formātā, bet 1188 ir pielīmējušies tam visam klāt, palabojot kodu un nodrošinot to kā maksas pakalpojumu.
Arvien interesantākas un atklātākas mēģina palikt arī Diena un Neatkarīgā, tomēr viņām vēl ir tāls ceļš ejams.
Tai laikā mazbudžetnieki sadarbojās ar interneta portāliem, kā tas, piemēram, ir ar Kultūras foruma gadījumā.
Tālāk ir aizgājuši **lēnie** kaimiņi: Äripäev, ko nevarētu teikt par **ātrajiem** brāļiem: Lietuvos Zinios, kuriem mājaslapā vēl joprojām stāvēja pagājušā gada augusta notikumu reklāmas.
Protams, es nemaz nepievērsīšos pašmāju piemēriem, kas ir tikpat eksotiski, kā šie: Post-Courier un The National (abi ir no šīs valsts, līdz ar ko šis tas ir arī piedodams).
Tad nu tā tālāk prātojot, man sāk šķist, ka būs jāpiekrīt jau pirms kāda laika izteiktajām prognozēm, kas lēnām, bet pastāvīgi liecina par arvien iespējamāku savu piepildīšanos: By 2010, half of newspaper revenues will be from online, kas tikai papildināja prognozes arī par nacionālās nozīmes laikrakstu lēnu un mokošu nāvi, balstoties uz pašreizējo situāciju Ziemeļvalstīs (tas bija vēl 2000. gadā) un reģionālo laikrakstu nostabilizēšanos.
Pirmais jautājums ir: vai masu mediji, it īpaši banānu republikās (tādās, kā mūsējā), spēs līdz tam laikam operatīvi adaptēties un pārdalīt savas jaudas no poligrāfijas uz elektronisko izdevējdarbību? Prasības tak no klientu puses šai gadījumā ir pilnīgi citādas un viņas nemitīgi pieaug.
Otrs jautājums: kas notiks ar ražošanas jaudām, kas pašlaik nodarbojās ar izdevējdarbību? Preses nams vispār veselu jaunu ēku būvē, Diena to jau izdarīja pirms laika. Tualetes papīra apdrukai avīžu spiestuves izmantot nevarēs, Dienai digitālā druka nav dominējošā, jo preses nams vismaz uz citu produkciju varēs **spiest**…
skaisti.