Šodien ar Herbi izdomājām, ka varētu beidzot saņemties un aiziet pieteikties e-parakstam. Galvenokārt tāpēc, ka ir biku izbesījis staigāt pa visādām iestādēm ar iesniegumiem rokās vai stāvēt rindā Latvijas pastā, lai varētu nosūtīt ierakstītās vēstules.
Ielienam e-paraksta mājaslapā un iečekojam, ka varam pieteikties e-parakstam Latvijas pasta «Saktas» nodaļa (mums tuvākā no Vecrīgas). Pirms tam pārbaudījuši, cik tā figņa maksā, iebāžam kabatā 20Ls (6,99Ls par neierobežotu skaitu + rezerves nauda, jo pasts jau nebūs tā vieta, kur no tevis vēl kaut ko nenoslauks) un dodamies uz turieni.
Liriskai atkāpei, no e-paraksta mājaslapas:
Gada laikā kopš virtuālā eParaksta ieviešanas tā lietošanai portālā www.eparaksts.lv autentificējušās vairāk kā 9800 personas, savukārt eParakstu viedkartē lieto ap 5000 personu. Salīdzinot ar 2010.gadu ir gandrīz divreiz pieaudzis izsniegto eParaksta viedkaršu skaits, ko pārsvarā eParakstīšanai izmanto iestādes un uzņēmumi, savukārt līdz ar droša virtuālā eParaksta ieviešanu ir samazinājies privātpersonu skaits, kas vēlējušās saņemt eParakstu viedkartē.
Pastā izņemam numuriņu, pagaidam, kā jau tas nākas, kādas 15-20 minūtes, līdz tiekam pie tantes.
—Labdien, mēs vēlētos pieteikties e-parakstam.
—Kādu jūs vēlētos? Jūs jau esat izvēlējušies?
—HVZ. Kādi jums tie veidi tur ir. Mājaslapā rakstīts, ka tas, kas der, lai var neierobežoti parakstīties, maksā 6,99. Nu to mēs tad arī varētu paņemt.
—Tāds, kās ir neierobežotām reizēm, maksā virs 90 latiem (precīzi nevar atcerēties), un ir pieejams tikai juridiskām personām.
—Bet mājaslapā rakstīts, ka fiziskām personām tas ir pieejams, un ka pie jums var uztaisīt, un ka maksā 6,99.
—Jūs esat kaut ko sajaukuši. Vispār jau tie e-paraksti ir kādi pieci dažādi veidi un jūs droši vien domājāt par kādu citu, bet pie mums fiziskām personām ar parakstu skaita ierobežojumu maksā 20 latus.
Pilnīgā ahujā nonākuši, pasakamies viņai par veltīto laiku un kārtējo reizi secinam, ka pasta darbiniekiem vieglāk ir pastāstīt par Dormeo matraču atšķirībām un to, kā pieteikties Viking loterijām. Izvēlamies kā nākamo upuri LU Studentu servisu, jo arī tas ir minēts e-paraksta mājaslapā.
—Labdien. Mēs te vēlētos tā kā e-parakstam pieteikties. Kas mums būtu jādara?
—Dodiet savu iesniegumu un pasi.
—Kādu iesniegumu? Neko nezinam. Dajoš lapu, uzrakstīsim to iesniegumu, kādu vajag. Pase ir līdzi.
—Nē. Jums ir jāieiet e-paraksta mājaslapā, jāautorizējas, jāuzraksta iesniegums, jāizdrukā un tad jānāk pie manis. Es tikai reģistrēju.
Smaidot atvadamies, pirms nav sācies franču žargona izvirdums krievu mēlē un tinamies no turienes projām, veltot lielāko daļu no izvirduma LU galvenās ēkas gaiteņiem.
Secinājumi
E-parakstu var dabūt tikai reģistrējoties e-paraksta mājaslapā un to var izdarīt tikai dažu banku klienti. Pēc tam vēl ir vesels lērums ar visādiem piedzīvojumiem, lai tu vispār tiktu pie kaut kāda sakarīga risinājuma. Rezultātā vēl nav zināms, vai viss būs skaisti un gludi tad, kad to e-parakstu tiešām gribēsies lietot.
Un tad vēl būtu jābrīnās, ka neviens Latvijā neskrien to e-parakstu taisīt?
Ak jā, piemirsās pateikt, ka pasta darbiniece vēl kaut ko topīja par to, ka ja grib e-parakstu juridiskai personai, tad ir jādodas uz Latvijas valsts radio un televīzijas centru un ar viņiem jāslēdz līgums un tad jādodas atpakaļ uz pastu.
Finālam. LVRTC ar savu sūda parakstu un kruto vīziju nepiedāvā nevienu, absolūti nevienu citu veidu, kā ar viņiem sazināties, izņemot mājaslapas forumu. Pat elementāru tālruņa numuru ar helpline nevar nodrošināt.
Sliktas pieredzes nekad nav labi.
Man ar šo gāja pludenāk – mājas lapā iesniegums, ar iesniegumu uz bibliotēku, pēc 5 min paraksts rokā.
Es visu to izgāju un dabūju to eparakstu :)
Skaidrā to visu izdarīt, protams, ir nereāli.
Droši vien, ka tev ir kāda no tām lieliskajām autorizācijas metodēm, tobiš, kādām no tām bankām, kuras tik ļoti draudzējas ar LRTVC. Jo nevienu citu iespēju, kā tikt pie e-paraksta, nekļūstot par lobēto banku klientu, es nevarēju izdomāt.
Jā ir viena no tām bankām, bet man tik un tā bija jāiet uz KAC ar izdrukātu papīrīti.
Pēc tam vel vis nebeidzas :) Sākas spēle “atrodi pogu” mājaslapā.
Silti iesaku lejuplādēt tur esošās instrukcijas, kuru URL, protams, es tagad vairs nevaru atrast
Un jēga? Apskaties kautvai iekš Latvija.lv e-pakalpojumiem – nespēju vien nosmieties – saucās “E-Latvija” – piesakies pakalpojumam elektroniski, taču tik un tā, lai kaut kādas detaļas tur tajos e-papīros mainītu, tāpat skriesi un stāvēsi vecajās, labajās rindās :) Birokrātija, ibio, joprojām valda. Paies vēl, ja labi apmēram 20 gadi, kamēr šī sistēma pie mums strādās ideāli, ja vispār strādās. Iedomīgi āži tomēr esam – būtu labāk pāris naudiņas, piemēram, igauņiem samaksājuši, kuriem šī sistēma jau veiksmīgi strādā, patulkojuši tur pāris tekstus un nekādu problēmu nebūtu – nē, mums, latviešiem, jau pašiem savu vajag…
Jēga ir un kāda vēl. Pieteikties ir vienkāršāk par vienkāršu, šī raksta autors vnk. ir analfabēts un lasīt nemāk. Man viss sanāca no sākuma, gan nācās pieteikties ar Nordea banku, izdrukāju iesniegumu un aizgāju uz KAC. Tas arī bija viss kas jādara un nu sāku lietot, vai nu pa 0.29 vai 2. 99 vai 6.99 …
Šis, tiešām ir jauns projekts un ļoti grūti tak aizvietot gadsimtiem piekoptu lietu kā parakstu ar roku. Protams paies laiks, lai šis visur aktivizētos un būtu vienkāršāks par vienkāršu. Bet, ja neviens nelietos un nesūdzēsies nekas arī neuzlabosies. Pats sēžot pie datora nekur neejot esmu iesniedzis iesniegumus par ātruma pārkāpuma pārsūdzēšanu un šie pieņem arī tādus dokumentus, tagad tik esmu izmantojis kādus 4 parakstus un ietaupījis vairāk, kā 4 Ls par ierakstītām vēstulēm, nerunājot par aizbraukšanu līdz pastam, darba laikā. :D
Ja tu būtu izlasījis līdz galam rakstu, tad nemētātos ar apvainojumiem. Ieguvumus no e-paraksta es zinu, problēma ir faktā, ka to izmantot var vienīgi dažu banku klienti. Es neesmu klients nevienā no bankām, kas pārstāvēta e-paraksta mājaslapā, līdz ar to man nav nekādu iespēju to izmantot. Un lapā tas nekur nav rakstīts.