«Labāk irsis cimdā, nekā akmens pirkstā», kā vēsta sens latviešu tautas ticējums. Pasargāt rokas braucot ar motociklu ir tikpat būtiski, kā aizsargāt galvu. Kaut vai tāpēc, ka braukt ar atdauzītām/nosalušām ekstremitātēm nebūt nav viegli. Un arī pēc desmitiem gadu uz ceļa, man joprojām izdodas noķert izbrīnu par to, kas tikai nemēdz lidināties gaisā.
Kaut kādā mirklī ar cimdiem būs tā, kā meičām ar kleitām — būs kaudzīte ar pāriem, kurus vai nu lietos uz maiņām, vai arī atstās putēt, jo līdz ar braukšanas paradumu izkopšanu mainīsies arī tas, kuri cimdi šķitīs piemēroti. Tāpēc uz pirmo pāri nevajadzētu pārlieku tērēties, visticamāk tāpat tiks nošauts greizi.
Ikdienas braukšanai ir nepieciešami divi cimdu pāri: vieni ir sausam uz siltam laikam, viegli uzvelkami un ar labu ventilāciju. Otri — aukstam un slapjam braucienam, kas pasargā pirkstus no atdzišanas un mitruma. Atšķirībā no sausā laika cimdiem, siltajiem cimdiem ir jābūt ar ļoti labu vēja aizturi (windproof).
Cimdi ne tikai aizsargā no laikapstākļiem, lidojošiem priekšmetiem un mošķiem. Tie palīdz pret nobrāztām plaukstām un atdauzītiem pirkstiem. Vistriviālākais kritiena piemērs: nenoturēji un apgāzi stāvošu moci un pēdējā mirklī nācās piezemēties uz rokām. Vistriviālākais atdauzītu pirkstu piemērs: sasveicināšanās ar maijvaboli un šosejas.
Ikdienas cimdi
Tie būs vidēji plāni vai pavisam plāni, tomēr tiem ir jāsatur elementārākos aizsardzības elementus uz plaukstām un dūres priekšpusē. Un plāni cimdi nebūt nenozīmē, ka tās ir lupatiņas ballei, ikdienas cimdiem ir tiešām jābūt no motoapģērbu klāsta.
Lai saprastu, vai ikdienas cimdi ir piemēroti, iesaku dažas vienkāršas pielaikošanas pārbaudes:
— Savelc roku dūrē un veic riņķveida kustības ar dūri. Ir jāspēj to izdarīt bez piepūles un cimdu fiksatoriem nav jāatlec vaļā.
— Ar uzvilktiem cimdiem uztaisi vieglu sitienu pa taisnu virsmu (labāk grīdu, jo veikala darbiniekiem varētu nepatikt, ja dauzīsi sienas), tādējādi pārbaudot, vai iestrādātie aizsargi un šuves negriežas rokās. Tas pats attiecās arī ar plaukstas daļu — ja uzvelkot ir jūtams, ka kāda šuve vai aizsargs griežas rokā, šie cimdi nav tev piemēroti.
— Samučkā cimdus kamolā (vai iebāz kabatā) un tad mēģini tos uzvilkt. Īpaši tizliem cimdiem ar pārmērīgu plastmasas daudzumu būs problēmas atgūt normālu formu, attiecīgi, būs čakarēšanās tos ikdienā velkot.
—Neaizraujies ar ādas daudzumu uz cimdiem. Kaut gan tie ir paredzēti sausam laikam, kādreiz sanāks vasarīgu lietusgāzi piedzīvot arī ar tiem. Āda ilgi žūst un būs jābraukā ar slapjām švammēm, savukārt tīkliņplastmasa un sintētiskie audumi izžūst faktiski uz sitiena, tomēr būs stipri neparocīgāki valkāšanā.
Siltie cimdi
Siltie cimdi nav obligāti jāpērk motoekipējuma veikalos. Ir atrasti daudz lieliski modeļi slēpošanas, pārgājienu un kalnu ekipējuma veikalos, turklāt par stipri adekvātākām cenām. Tomēr tāpat būtu noderīgi izvēlēties tādus modeļus, kuriem ir iestrādāta vismaz minimāla triecienaizsardzība.
Galvenie kritēriji silto cimdu izvēlē:
— Motobraukšanas cimdiem ir jābūt vairākslāņu, ar pretvēja aizsardzību un mitrumizturīgiem.
— Cimdiem ir stingri jāturas. Visbiežāk ļurkāšanās būs saistīta ar to, ka iekšējā odere nav fiksēta ar ārējo cimda daļu vai arī ir nepareizā izmērā.
— Cimdu garumam jābūt aptuveni pusotrai plaukstai un ar fiksatoru, lai zem tiem varētu noslēpt un blīvi nofiksēt jakas piedurkni.
— Samitrini plaukstu un tad ievelc to cimdā. Ja velkot cimdu nost, līdzi nāk arī siltā odere — šie cimdi būs galvassāpes, ar kuriem spēlēsi spēlīti «pirkstiņš namiņā» (spēlei ir 10 kārtas, fonā parasti skan angļu vai krievu ielu folklora).
— Ar uzvilktiem cimdiem savelc roku dūrē vai arī paņem rokās kādu nelielu priekšmetu (pildspalva, šķiltavas). Ja turēt savilktu dūri prasa piepūli, šie cimdi tev ir par mazu.
— Siltajiem cimdiem būtu vērts novērtēt arī šuvju kvalitāti. Īpaši «lētajā galā» būs pa pilnam tādu, kas sāk sadalīties sastāvdaļās pat pēc pirmā brauciena. Bet katra atirusī šuve ir sprauga vējam un ūdenim.
— Pievērs uzmanību marķējumam, ja tāds ir. Cimdus būs ik pa laikam jāmazgā, ja vien sviedru smaka nav tava mačo tēla sastāvdaļa. Un ir dikti forši, ja tos var kopā ar zeķēm un biksēm vienkārši iemest veļasmašīnā.
Papildus ieteikumi
Pārvietoties ar motociklu drēgnā laikā ir stipri aukstāk kā izbaudīt to pašu laiku, strebjot kafiju uz terases. Būtiski aukstāk, neaizmirsti par to.
Ja motociklam ir somas (vai arī pārvietojies ar mugursomu), tad dodoties ceļā ņem līdzi abus pārus. Dzestrā vasaras rītā un skaistā vakara miglā novērtēsi iespēju uzvilkt silto cimdu pāri.
Ja sanāk nokļūt apstākļos, kad ilgstoši jāpārvietojas pa slapju ceļu vai lietū, ieskrien benzīntankā un pa virsu siltajiem cimdiem uzmauc vienreizējos plastmasas cimdus, kas pieejami pie uzpildes pistolēm. Tā iegūsi papildus kilometrus sausām rokām. Tikai pirms braukšanas uzsākšanas pārbaudi, vai tev tajos neslīd rokas no stūres!
Neiekrīti zīmolu lamatās un neskrien uzreiz iegādāties dārgākos/skaistākos/ieteiktākos. Katram ir nedaudz savādāka roka — platāka plauksta, īsāki/garāki pirksti. Vislabāk ir uzmērīt kaudzīti ar dažādiem cimdiem un tikai tad izvēlēties sev piemērotākos.
Nebalsti izvēli uz drauga ilgstoši lietoto cimdu piemērīšanu. Cimdi ar laiku ievalkājas un ieņem tieši tavas rokas formu (vai arī neieņem, ja būsi iegrābies).
Pirmos cimdus noteikti nevajag pasūtīt internetā, toties, ja ir atrasts savs zīmols, modelis un izmērs, tad nākamos droši sūtini, jo tiktāl, cik nenomainās modelis, nav sanācis sastapties ar to, ka izmēri staigātu.
Pozitīva štelle ir vējsargi, kas ir iestrādāti daudziem moču modeļiem. Ja tev tādi ir, tad izbaudi komfortu un neņem tos nost tikai tāpēc, ka dzelzs zirgs ar tiem neizskatās stilīgi.
Roku apsildes esamība neglābj no pirkstu nosalšanas. Esi ļoti uzmanīgs, jo rokas var ļoti viegli apsaldēt no ārpuses un to sajutīs tikai pēc braukšanas.
—
Lasi arī pirmo daļu: Kā uzsākt motogaitas. Pirmā daļa: apavi
Stāsts tapis, iedvesmojoties no Reiņa rakstiem Kursors.lv portālā, kuriem pavisam noteikti iesaku sekot. Reinim ir citāda pieredze uz ceļiem un savs skatījums, kas nebūt nav nepareizs. Un tieši tāpēc ir forši būt internetā, ka katrs var dalīties ar savējo. Turpinājums sekos.
Foršs raksts. Arī es ar motociklu ripinos jau kādu laiku un ir izveidojies viedoklis par cimdiem.
Sākumā braucu ar ādas garajiem cimdiem, jo tādi bija mājās (neesmu vienīgais motobraucējs ģimenē). Kaut kā nepatika. Mēģināju tos sarkanos darba cimdus ar ādas plaukstiņu un tie bija nedaudz foršāki. Līdz pamēģināju tekstila moto cimdus, kas ir kārtu ērtāki.
Man kopā ir 3 veidu cimdi:
Pavisam plāni motokrosa cimdi, ko lietoju virs +20 grādiem ikdienā un arī ar enduro motociklu mežā līdz brīdim kamēr nesalst. Aizsardzība, kā jau paredzēta mikstajam segumam, bet plauksta pie 50km/h šļūciena cauri neizberzīsies. Plaukstas virsū ir arī cietas gumijas aizsargs.
Vidēji biezi/plāni īsie cimdi ar normālu plaukstas un virsas aizsardzību, ar ko braucu no +10-+20 pilsētā vai sākot no +15 ārpus tās.
Biezi, silti, nopakoti garie cimdi ko lietot zem +10 grādiem, līdz brīdim kamēr vairs ar moci nevar pabraukt. Nobraucot 200km +3 grādos un nenormālā vējā nejutu, ka rokas būtu nosalušas, tām bija kļuvis vien nedaudz vēsi. Pirku Aliexpress, jo negribēju izdot kaudzi naudas, kopumā pēc diviem pavasariem un rudeni esmu ļoti apmierināts ar cimdiem par 15 EUR. Aizsardzība, protams, diez kas nav.
Papildus, ja ārā ir auksts laiks, bet smuks un braukt vēl gribas( ap 0 grādiem un bez sniega) lietoju stūres maisus. Tajos iekšā mierīģi var vilkt vidējos cimdus un rokas jutīsies komfortabli, jo vējš klāt netiek vispār. Tiesa šādā laikā parasti braucu vai nu pa meža ceļiem vai pilsētu, līdz ar to maisus neesmu testējis šosejas ātrumos.
Un viens plānais motokrosa cimdu pāris man ir līdzi visu laiku somā, ja nu salīst, tad vismaz tas būs labāk nekā nekas.
Galvenais cimdi ir jāmēra un tajos jājūtas tieši tik ērti un atbilstoši laika apstākļiem, lai nebūtu vēlme no tiem visu laiku atbrīvoties un arī lai nebūtu atsalušas rokas.
O jā, pareizi. Stūres maisi. Par tiem kaut kā pavisam biju piemirsis, jo nekad pats ar tādiem neesmu braucis. Čaļi aktīvi šos lieto ziemas sacensībās (ar kvadrām un močiem ar blakusvāģiem) un tiktāl, cik netaisies līdaciņā laist kādā kupenā, esot riktīgi feini, bet uz šosejas tie plenderējas vējā un nav diez ko lietojami garākiem braucieniem lielā ātrumā.
Piemetot klāt savus piecus centus – mnpr, būtu jēdzīgi apskatīt vēl 2 cimdošanas opcijas :
1) garajiem braucieniem lieti noder plānie apakšcimdiņi – kokvilna, zīdz vai cits, modernāks materiāls. Strādā līdzīgi kā termoveļa un ir sevišķi noderīgi vasarā, kad pa dienu varētu itkā iztikt ar just ādas cimdiem, bet vakarā jau drusku ‘pieķer’. Ideāli no aiņemtā bagāžas ’tilpuma’ viedokļa – aizņem apm tikpat cik kabatlakats, ieliec kabatā vai bākas somā un vienmēr ir pa rokai. Ļoti labs variants zem pilnīgi necaurlaidīgajiem ūdenscimdiem. Tajā pašā Louis.eu vai Urban Rider ir laba izvēle : https://www.louis.eu/produkte/motorcycle-undergloves/716
2) ņemot vērā, ka esmu pārsvarā pilsētas braucējs, tad vasarai jau nu noteikti derētu fingerless cimdeļi, kuru labs modelis patiesībā ir liels retums. Bet no racionālā viedokļa neatsverami – izvilkt atslēgas vai vārtu pulti no kabatas, izkasīt sīceni vai karti no maka, utt, utjpr. Personīgi esmu ticis tiktāl, ka vieniem no palietotiem cimdiem vienk nogriezis pirkstu galus un apšuvis , lai neirst pa vīli.
Visbeidzot – pēc autora lūguma , neliela rekomendācija par veikaliņu, kas ir +/- “dārgais gals”, bet ar mnpr. izcilu produktu atlasi un ļoti labu informāciju : https://www.urbanrider.co.uk/
Arī sūtīšana un izsekošana teicami organizēta.
Un ja zina kad un kā – var tikt pie ļooooti labiem pirkumiem atlaižu vai tīrīšanas periodā. Tiešām ļoti labiem.
Piem., šie apsildāmie cimdi + ieliekamās baterijas šīssezonas sākumā sanāca par drusku zem 200 eurām : https://www.urbanrider.co.uk/gerbing-xrl-leather-heated-gloves.html
Citādi, ka jau vēsta nosaukums un dislokācija (Londona) – orientēts vairāk uz urbānajiem motohipsteriem, ar attiecīgo cenu līmeni. Bet uz “normālajām” cenām tāpat neviens prātīgs cilvēks neiepērkas … :)
Šis bija viens interesants raksts, lasīju ar lielu aizrautību.