Rokdarbi. Lattelecom un LMT vērtības izmaiņas un sveicieni LTV ziņu dienestam

Veidojot grafikas dizaineri parasti grēko neapzināti. Norauj ass sākumu tur, kur nedrīkst, izvēlas neloģiskas proporcijas vai profāniski izceļ mazās vērtības attiecībā pret lielajām. Iesācējiem un pseidoaptauju publicētājiem tas ir piedodams, bet LTV ziņu dienestam jau ne pirmo reizi aicinu pieņemt darbiniekus, kas domā ar galvu.

Ir pagājuši jau vairāk kā desmit gadi, kopš telekomunikāciju uzņēmumus LMT un Lattelecom vēlas sazāģēt un apvienot vienlaicīgi. Skaidrs, ka lēmums ir gana skarbs, lai politiski neviens negribētu uzņemties atbildību. Nav jau kaut kādas sūda bankas, kuras var pāris diennaktīs nopirkt un pārdot. LTV ziņu dienests publicēja ziņu par to: «Vilcinoties ar lēmumu par LMT un «Lattelecom», kritusies uzņēmumu vērtība». Liene Barisa-Sermule sagatavoja labu materiālu ar intervijām, analīzi un (bungu rīboņa) vizuālo materiālu, kam būtu jāparāda abu uzņēmumu vērtības izmaiņas.

LTV Ziņu dienesta grafika. Uzņēmumu LMT un Lattelecom vērtību izmaiņu salīdzinājums.
LTV ziņu dienesta grafika. Uzņēmumu LMT un Lattelecom vērtības izmaiņas.

Ja neskaita trakošanu ar fontu izmēriem, pretīgas ēnas lietošanu, ir kliedzošas netaisnības, ar ko šī grafika slimo:
— Grafikas stabiņu izmēriem nav vispār nekādas saistības ar vērtībām.
— Ļoti retos un ļoti pārdomātos gadījumos drīkst mainīt vietām salīdzināmās vērtības (pirmajā LMT ir augšā, otrajā—apakšā).
— Ar papildus ēnojumiem un balto strīpu grafika nevajadzīgi ir saskaldīta četrās savstarpēji nesaistītās daļās.
— Tā vietā, lai iznestu daudzumu un mērvienību, pilnībā vai daļēji katram skaitlim tiek pielikts tik daudz, cik nu dizainerim sagribējās.
—Nav vajadzības saīsināt, ja var uzrakstīt pilnu vārdu un NAV TEKSTU JĀRAKSTA augšējā reģistrā.

Turklāt, lai nečakarētu cilvēkiem prātu, daudz vienkāršāk ir salīdzināt vērtību izmaiņas, ja abus uzņēmumus abos gados noliek blakus.

Uzņēmumu LMT un Lattelecom vērtību izmaiņu salīdzinājums. mrserge.lv versija.
Uzņēmumu LMT un Lattelecom 2008. un 2015. gada vērtības izmaiņu salīdzinājums. mrserge.lv versija.

Ja vismaz ciparos LTV nav samelojuši, tad tagad mēs varam redzēt, ka Lattelecom ir kļuvis vērtīgāks par LMT, kam septiņos gados uz pusi kritusies vērtība. Ja es kaut cik ticētu visiem pārējiem skaitļiem, būtu papildinājis arī ar piedāvātās cenas proporciju ievietošanu, jo teorētiski sanāk, ka 2008. gadā TeliaSonera bija gatava piemaksāt 11% virs uzņēmumu vērtības par valsts daļu izpirkšanu. Bet pēc tādām vizuālām manipulācijām ar datiem es nekam neticu, tāpēc neatļāvos tālāk manipulēt ar pieņēmumiem par manipulāciju autentiskumu.

4 domas par “Rokdarbi. Lattelecom un LMT vērtības izmaiņas un sveicieni LTV ziņu dienestam”

  1. Klau, bet tavs grafiks ari ir normals bardaks – info merkis bija aprekinat kopejo cenu. Tavs grafiks apgrutina novertet gan kopejas cenas izmainas (stacked kolonnas to labak paraditu), gan ari individualo cenu izmainas. Man jaskatas cipari ta vieta lai vizuali atri novertetu atskiribu pa gadiem.
    Man LTV zimejums patik labak, neskatoties uz lielakiem fontiem. Tavs ir parak mazs un neaizpilda laukumu optimali. Tas par estetisko pusi.

  2. Es, savukārt, gaidu to brīdi, kad tiks pareizi lietoti “cipari” un “skaitļi”.

  3. man bija tā laime pastrādāt LTV un arī LNT ziņu grafiķu amatos! Sāksim ar to NAV LAIKA DOMĀT, KO un KĀ LABĀK PARĀDĪT, Galvenais ir VISPĀR PARĀDĪT! Jo informācija tabulas un grafiki bieži atnāk labākajā gadijumā 1h pirms eetera! parasti 20 min. pirms un tādas ir vismaz 5 gab. :D Takšto ar šitiem uzbraucieniem vari iet dilees. + Šī nav prese šis ir KINO iBIO! :D
    Rihards!

  4. Zinu, Rihard, ka tā tev ir sāpīga tēma. Bet vēl toreiz, kad strādāji teļļukā, es tev teicu, ka ir ārpus ierastā darba režīma jāpaņem virsstundas un jāuztaisa tipiskajiem grafikas veidiem sagataves. Četru stabiņu grafiku uztaisīt aizņem ne vairāk par piecām minūtēm, ja ir sagataves. Un, lai uztaisītu sagataves, var izskatīt arhīvu un atlasīt tipveida paraugus.
    Otra sāpe (kas izriet no pirmās) ir tas, ka žurnālisti nespēj iedot sagatavotus datus. Bet arī tam ir risinājums – pāris nedēļu laikā, velkot tam pāris desmitus minūšu dienā, var sagatavot vadlīnijas datu iesniegšanai. Ja baigi gribās, pat formas, kurās žurnālisti datus iedauza. Tādējādi grafiķis atbrīvo sevi no čakara iedziļināties datos un žurnālists kļūst pilnībā atbildīgs par datu kvalitāti.
    Akmens lido arī producenta dārziņā, kas neseko procesu taimingam.

Komentāri ir slēgti.