Par sūdu daudzumu un tā ietekmi uz saturu

Vizuālais dizains pārāk bieži tiek traktēts tikai kā visādu figņu skaista izvietošana ierobežotā vai neierobežotā laukumā. Vēl jo būtiskāk, pārāk bieži dizaineri veido savus garadarbus, ņemot par pamatu nevis patieso saturu, bet gan pašizdomātus satura aizvietotājus, kas noved pie tā, ka dizaina vizuālais vēstījums absolūti nesaskan ar dizaina funkcionālo jēgu. Lielisks piemērs tam ir Latvijas Pasta abonēšanas katalogs.

Latvijas Pasts. E-abonēšanas katalogs.
Latvijas Pasts. E-abonēšanas katalogs.

Samērā niecīgs produktu daudzums ir izvietots 72 lapaspusēs, katrā lapaspusē izvietojot arī samērā niecīgu skaitu informācijas. Patiesībā, lielāko daļu no lapas aizņem zili klucīši un tukšums. Izdarot vien elementāru plānošanu jau pirms tiek veidots dizains, t.i., paņemt reālus datus un apskatoties, kā tie izvietosies, dizainerim bija iespēja samazināt skraidīšanu pa lapām un palielināt produktu pārskatāmību. Papildus tam, ja es nemaldos, tad Latvijas Pasts vēl joprojām par papildu aprakstiem un izdevumu logo izvietošanu iekasē naudu. Tātad, uzdevums ir arī izcelt tieši šādus izdevumus.

Latvijas Pasts. E-abonēšanas katalogs. Sakārtojums kolonnās.
Latvijas Pasts. E-abonēšanas katalogs. Sakārtojums kolonnās.

Burtiski ar niecīgiem labojumiem tieši to pašu informāciju, kas līdz tam aizņēma divus ekrānu augstumus, tagad ir iespēja izvietot vienā nepilnā ekrānā. Tātad, tieši to pašu informācijas apjomu ir iespējams ievietot divreiz mazākā laukumā, iegūstot vēl arī papildus pārskatāmību un pievienojot papildus vērtību tiem izdevumiem, kas maksā par logotipu un aprakstu izvietošanu. Līdz ar to kataloga lapaspušu skaits arī tiek samazināts vismaz divreiz, kaut gan es domāju, ka to varētu samazināt arī četrreiz, tādējādi būtu jāpārlapo nevis 72, bet 18 lapas. Bez tam, izvietojot informāciju kompakti un reāli lietojot sadalījumu, kas ir redzams kreisajā navigācijā, var vispār atteikties no lapošanas — atverot sadaļu «Reģionālā prese», redzēt uzreiz visus izdevumus.

Attiecīgi — jo precīzāk ir definēts saturs pirms tā izkārtojuma veidošanas un, jo labāk dizaineris iedziļinās satura būtībā, jo mazāk sūdu viņš pievienos savam darbam. Un tam nav nekāda sakara ar minimālismu.

5 domas par “Par sūdu daudzumu un tā ietekmi uz saturu”

  1. Jābūt pilnīgam kretīnam, lai kau’ko tādu ieteiktu – Tu ko, taisies to visu izdrukāt uz A4?
    Krāsiņas , protams, “dīvainas”, bert ar pārskatamību o.k.

  2. Neviens jau izdevumus neabonē pēc pakalpojuma sniedzēja lapā piedāvātajiem aprakstiem. Pasarg dies’, tam būtu vēl kādu kurpjusmēramaizi jāapēd un jāiet pašaplieties ar degvielu/degvīnu.
    Nāk (pieļaujam uz brīdi) ar konkrētu mērķi un konkrēti zināmu periodikas nosaukumu. Tālab vispraktiskāk būtu teksta kolonnas vienā, divās lapās alfabēta kārtībā. Ja galīgi nav, ko darīt un kāds vēl piemaksā, tad katra izdevuma rindiņai pretī ikona 6×6 aļa logo.

    Vēl varētu pabīt tekstus par tīri palielu klientu pārstāvju kompetenci darba pasūtīšanas un saskaņošanas procesos (“jā-ā, šis ir smuks un man patīk … “, – pie dirsas tehnoloģijas, termiņi, izmaksas un web gadījumā funkcionalitāte), taču atliksim to uz kādu citu brīdi.

  3. Nepiekritīšu tev saistībā ar «neabonē pēc pakalpojuma sniedzēja lapā piedāvātajiem aprakstiem».
    Elementāra situācija: tu pārvācies uz dzīvi no Liepājas uz Jelgavu un nojaut, ka vajadzētu tā kā iebraukt, kas tajā Valkā notiek. Pieņemsim, tikai pieņemsim, ka tu tieši caur Latvijas Pasta abonēšanas lapu mēģini saprast, ko tu tur tagad lasīt varētu. Ja man ir jāpāršķir 72 lapas un jāiziet cauri visiem nosaukumiem alfabētiskā secībā, es sajukšu prātā, bet, ja visi reģionālie laikraksti tiek izvadīti smuki vienā lapā, tad nav ne vainas — izej cauri visiem reģionālajiem laikrakstiem un ieķesē tos, kurus vēlies abonēt. Tā, kā strādā praktiski jebkurš normāls interneta veikals. Un e-abonēšanas pakalpojums nav nekas cits kā interneta veikals.

  4. Jā, dalījums pa reģioniem vai kā savādāk arī būtu kā vēlama opcija, tomēr, lai sabāztu visus vienā lapā, katram izdevumam veltītajam laukumam jābūt stipri mazam. Pieturos vairāk pie plika plain teksta varianta ar vairākām zortēšanas opcijām. :)
    Jā, ne kurš katrs varētu iziet cauri 72 lapām kaut ellē ratā laukos ar pāris kbps ātrumu. :D

  5. Kāpēc gan mazam — izdevumu saraksti, grupēti pēc kritērijiem, nemaz nav tik lieli. Vidēji 30—60 nosaukumi. Un tik daudz var mierīgi izvadīt vienā lapā. Amazon vienā lapā izvada 24 rezultātus, Google (pēc noklusējuma) — 30 rezultātus.

Komentāri ir slēgti.