Kā pareizi izdomāt cenu projektam, ko vēlaties veikt?

Nu tā, nesen saņēmu e-pastu, kurā kāda bloga lasītāja prasīja, kā lai viņa aprēķina cenu projektam. Šai gadījumā nav īpaši būtiski, vai tā ir pirmsdrukas sagatavošana, jauna maketa izveide vai arī mājaslapas dizaina izveide pēc gataviem aprakstiem. Mēģināšu izskaidrot, kā es veidoju cenas par projektiem un ceru, ka tas kādam varētu palīdzēt.

1. Nosaki savu cenu par stundu

Tas ir būtiskākais visas cenas aprēķināšanā — vienkārši izdomā, cik maksā viena stunda tava darba. Darbs ir arī tās radošās mokas, kurās tu esi, krogā dzerot viskiju, tas ir arī tas posms, kad tu pavadi divas stundas gaidot tikšanos ar klientu un pļāpājot ar klienta sekretāri un, bez šaubām, arī tas laiks, ko tu pavadi reāli veicot pašu darbu. Nav konkrētu kritēriju, kas noteiktu tavu stundas cenu, bet ir konkrēti kritēriji, kas nosaka, vai tev nav sakāpis galvā.

Piemēram, mans kolēģis poligrāfijas tehnoloģijās ir ko astoņdesmito gadu vidus, arī šobrīd viņš konsultē par pirmsdrukas sagatavošanas niansēm, palīdz izvēlēties labākos/veiksmīgākos darba realizācijas paņēmienus, utml. Viņš ir noteicis (kā es spriežu no savām tāmēm) savu stundas cenu 100,00 Ls. No vienas puses tas izskatās ļoti sālīti. No otras puses raugoties, ja jūs esat nepieredzējis šajā jomā, bet esat pārliecināts, ka arī tiksiet ar problēmām galā, visticamāk, ka tas varētu jums aizņemt vismaz piecas reizes vairāk laika un līdz ar to būtu pavisam sakarīgi, ka jūsu stundas cena būtu 20,00 Ls.

Vēl ir arī pavisam skaidrs, ka pastāv darbi, kas ir vairāk rutīnas darbs, nevis radošās mokas. Un ļoti iespējams, ka par to būtu jāprasa mazāka samaksa, bet tai pat laikā radošo darbu jūs jau tāpat veiksiet ilgāk (ierēķiniet skiču zīmēšanu, starpposmu saskaņošanu, gala darba pieslīpēšanu, utt.), līdz ar to es uzskatu, ka arī šajā brīdī ir pavisam pamatoti palikt pie konkrētas stundas likmes.

2. Pareizi sarēķini laiku, ko pavadi darba veikšanai

Šis jau ir posms, kas prasa nedaudz vairāk precizitātes, jo no tā pavisam loģiski tiks izveidots gala aprēķins, kas arī tiks piedāvāts klientam.

Pirms jūs rēķināt tieši uz jūsu darbu attiecināmo laiku, ņemiet vērā arī sekojošas lietas:

  1. vai klients ir skaidri precizējis visas prasības un savas vēlmes un jums nerodas aizdomas, ka projekta laikā var parādīties zemūdens akmeņi, kas jums liks papildus tērēt laiku
  2. vai jūs strādājat ar šo klientu pirmo reizi vai arī jūs skaidri zināt, kāds ir darba process ar viņu (no tā izrietēs, piemēram, laiks, ko veltīsiet dažādu saskaņošanu, konceptuālo ideju apstiprināšanai, utml.)
  3. kāda ir jūsu pieredze jomā, kurā jāizstrādā konkrētais projekts (vai jums nebūs nepieciešams papildus laiks, kas jāvelta jaunu paņēmienu vai tehnoloģiju apgūšanai)
  4. vai projekta laikā nebūs ērtāk/pareizāk piesaistīt papildus darbiniekus, kas veiks kādu no projekta daļām

Lai precīzāk varētu aprēķināt laiku, kas ir nepieciešams projekta veikšanai, sadaliet paredzamo projektu pa posmiem, kas nav savā starpā saistīti.

Mēģiniet katru no posmiem izanalizēt un sastādīt konkrētu laika skalu, ko patērēsiet projekta veikšanai.

Papildus varat arī rēķināt savu personīgo ieinteresētību projekta realizēšanai, piemēram, tāpēc, ka klients ir ļoti vērtīgs un jūs vēlaties ar šo darbu lepoties vēlāk savā portfolio vai arī vēlaties iepriecināt klientu ar iepazīšanās cenām (tikai neaizmirstiet par to informēt klientu, jo vēlāk viņš no jums gaidīs tādas pašas cenas!).

Vienmēr izrēķiniet arī materiālās izmaksas, kas jums papildus būs jāapmaksā darba veikšanai.

3. Piemērs

Jana ir jauka meitene. Viņa tikko ir pabeigusi Mākslas akadēmijas keramiķus, bet visu savu dzīvi grib saistīt ar grāmatu dizainu. Viņa poligrāfijas jomā ir maz vēl ko redzējusi, strādā tipogrāfijā par maketētāju jau otro gadu un brīvajā laikā draugu firmām zīmē mājaslapas, bet pie savas kaisles — grāmatu dizaina vēl nav ķērusies klāt. Viņa dzīvo un papildus darbus veic no mājām — Tērbatas ielas komunālā dzīvokļa istabiņas, par kuru mēnesī viņai sanāk maksāt kopsummā 150,00 Ls. Viņa nav krogu cilvēks un drīzāk priecājas apmeklēt kādu teātra izrādi vai arī aizbraukt uz Tērveti un jāt ar zirgiem. Līdz ar to viņas vidējie mēneša tēriņi ir aptuveni 450,00 Ls.

Tagad mēģināsim sarēķināt, cik varētu būt Janas stundas izmaksas. Vidēji rēķino, ka mēnesī viņa strādā 180 stundas, lai viņa varētu izdzīvot, viņai katru stundu būtu jānopelna 2,50 Ls. Protams, ka viņai nav jāizdzīvo un viņa grib normāli saņemt par darbiem, kas tik un tā ir papildus darbi. Tāpēc ir pavisam loģiski, ka viņa dubulto savu stundas maksu — līdz 5,00 Ls. Tādējādi sanāk, ka ja viņa varētu to vien darīt, kā veikt papildus darbus un pieņemot, ka viņai tie būtu visu laiku, viņa saņemtu mēnesī 900,00 Ls, kas viņai būtu pat ļoti ļoti laba alga, skatoties uz viņas pieredzi.

Janai piedāvā papildus darbiņu — izmantojot klienta ilustrāciju datubāzi un tekstus, sagatavot un nosūtīt uz druku vienlapas bukletu. Klientam nav savas vizuālās koncepcijas, ir tikai uzņēmuma logo, teksts, bildes.

Darba veikšanas posmu apraksts:

  1. Tikšanās ar klientu un darba koncepcijas atrunāšana (2h)
  2. Esošo materiālu atlasīšana un pirmā korekcija (1h)
  3. Vizuālās koncepcijas izveide un pirmo skiču sagatavošana (20h)
  4. Tikšanās ar klientu un skices apstiprināšana, detaļu atrunāšana (2h)
  5. Atrunātā varianta sagatavošana, ilustrāciju apstrāde (12h)
  6. Pēdējo detaļu slīpēšana, saskaņošana ar klientu (2h)
  7. Sagatavošana drukai un nosūtīšana uz druku (1h)

Tātad, kopējais laiks, ko meitene patērēs uz darba veikšanu būs 40 stundas. Pierēķinām klāt 10%, kas ir neparedzētais laiks, jo vienmēr kādā no posmiem var būt aizķeršanās — kopā sanāk 44 stundas.

Iepriekš sarēķinājuši, ka Janas stunda darba izmaksā 5,00 Ls mēs redzam, ka kopējās izmaksas ir 220,00 Ls.

4. Secinājumi

Nekad par zemu nenovērtējiet savas zināšanas un spējas, tomēr vienmēr cenšaties arī atrast optimālo variantu, kā sarēķināt to vērtību, jo pretējā gadījumā jūs tikai atbaidīsiet klientu.

Neaizmirstiet, ka tikšanās ar klientu, pārdomās pavadītais laiks, telefonsarunas un transporta izdevumi arī ir lieta, ko drīkst un var ievietot tāmē.

Bet, kas pats galvenais — visticamāk, ka tādu meistaru kā jūs, ir vēl vismaz ducis, tāpēc nekad nespļaujiet ārā pirmo cenu, kas jums ienāk prātā — jums ir tiesības klientam lūgt laiku, lai padomātu par projekta izmaksām.

8 thoughts on “Kā pareizi izdomāt cenu projektam, ko vēlaties veikt?”

  1. Šitā tēma vienmēr ir sāpīgākais jautājums, jo nekad jau negribās, lai klients brīnās kā nīlzirgs no nosauktās cenas un negribās arī apvainot sevi. Labs rakstiņš.

  2. Lielisks raksts! Savulaik taisiiju nelielas web lapas – vairs netaisu. Tieshi taadeelj,ka nespeeju veidot taadu piedaavaajumu, lai gan es, gan klients buutu apmierinaati.
    No savas pieredzes saku,ka jaaparedz,ka darba laikaa klientam var rasties jaunas prasiibas un par taam nekautreejoties jaaprasa samaksa,kas ir pat lielaaka par normaalo stundas likmi. Es to neprasiiju kaa vajadzeetu, liidz ar to es jutos nopelniijis par maz, savukaart klients ne vienmeer sanjeema labaako rezultaatu,jo man truuka motivaacijas shiim “izmainjaam” .

  3. Nu, un kurš būs tas, kurš par vienas lapiņas saķibināšanu maksās 220 Ls? Nerunājot nemaz par drukas izdevumiem…

  4. Ļoti vienkārši — maksās tas, kuru interesē kvalitāte un atbildības sajūta no darba veicēja puses. Protams, ka ir iespējams atrast tādu cilvēku, kas to pašu darbu veiks par 20 latiem, bet vai rezultāts būs tā vērts?

  5. Man te bija gadījums par logo. (patiesībā bija runa par mazo grafisko paketi) Kad nosaucu savu ciparu, klients sašutumā noelsās vien, jo redz viņam paziņa esot uztaisījis par 30. 00Ls. prasu – kas tad saražoja… “Nu te uz Dzirnavu (neatceros precīzi ielu, bet – nav jau iela svarīgākais) ielas tāds mazs kantorītis – arī zīmogus taisa, vizītkartes….” Tā lūk ar tām cenām. Pēc tam man ir nācies (un, domāju, ne tikai man) ar šādiem garadarbiem saskarties – atsūta logo vai nu Wordā, vai JPG formātā nezin kur kaut kā uzmuļļātu. Pārsvarā jau Corelī. Labākais ir bijis taisīts Paintā…

  6. Nav jau īsti svarīgi, kādā formātā ir atsūtīs logotips tiktāl, ciktāl tev ir simtprocentīgi skaidrs, ka klients vispār saprot, ka viņam pašam ir skaids, kā tas logotips jālieto. Ja tu viņam sagatavo logotipu visos iespējamos formātos, bet viņš dizainerim sūta *.jpg formātu tikai tāpēc, ka tas ir vienīgais, kuru pats spēj atvērt un apskatīties, tas nozīmē, ka cilvēks, kas izstrādāja to logotipu, nav pienācīgi izskaidrojis, kam kas ir paredzēts. Un par to nevajag aizmirst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *