Braukšanas mācību atļauja jeb «baltās tiesības». Dizaina vēsture.

Braukšanas mācību atļauja jeb baltās tiesības, kā tās mēdz saukt ir dokuments, kuru CSDD ir jāizņem visiem, kas vēlas apgūt A1, A, B1, B vai C1 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanu. Atļaujas derīguma termiņš ir trīs gadi un Latvijā tās ir kļuvušas par obligātām no 2004. gada 1. jūlija, savukārt tiem, kas, teiksim, ir ieguvuši B kategorijas autovadītāja apliecību un vēlas apgūt, teiksim A kategorijas transportlīdzekļu vadīšanu (lasi — pārsēsties uz moci), jauna mācību atļauja nav jāizņem. Kas interesanti, tad braukšanas mācību atļaujas varēja neobligātā kārtā izņemt arī pirms tam, kad tās vēl nebija obligātas. Lūk, piemēram, 2001. gada baltās tiesības.

Mācību braukšanas atļauja. 2004. gada dizains.
Braukšanas mācību atļauja. 2001. gada dizains.
Mācību braukšanas atļauja. 2004. gada dizains (azimugure).
Braukšanas mācību atļauja. 2001. gada dizains (aizmugure).

2004. gada 5. maijā (tā bija pirmā darbadiena pēc brīvdienām) sekoja pirmā lielā revolūcija transportlīdzekļu īpašnieku un vadītāju dokumentācijas un nummurzīmju dizainā kopš pārejas no PSRS dizaina, jo CSDD nolēma to pietuvināt Eiropas Savienībai, iekļaujot dokumentos attiecīgi dažādu atribūtiku, kas saistīta ar ES. Latvija, starp citu, bija pirmā no Baltijas valstīm, kas sāka izsniegt ES parauga autovadītāja apliecības. Mācību braukšanas apliecības arī nomainīja savu paskatu, tomēr uz tām netika uzpičkāts virsū ES karogs un n–tās valodās sarakstīts, kas tas par dokumentu.

Mācību braukšanas atļauja. 2004. gada dizains.
Braukšanas mācību atļauja. 2004. gada dizains.
Mācību braukšanas atļauja. 2004. gada dizains (aizmugure).
Braukšanas mācību atļauja. 2004. gada dizains (aizmugure).

Šogad braukšanas mācību atļaujai trešo reizi kopš to obligātās lietošanas ieviešanas ir nomainīts dizains. Diemžēl pagaidām man nav neviena reāla mācību atļauja uz rokas, tāpēc evolūcijas piemēram izmantoju CSDD atrodamo paraugu (kurā nez kāpēc izdošanas datums ir 2012. gads, kaut gan tas neatbilst patiesībai, jo tās sāka izsniegt tikai no 2013. gada 2. janvāra).

Mācību braukšanas atļauja. 2013. gada dizains.
Braukšanas mācību atļauja. 2013. gada dizains.
Braukšanas mācību atļauja. 2013. gada dizains (aizmugure).
Braukšanas mācību atļauja. 2013. gada dizains (aizmugure).

Izskatās, ka tagad braukšanas mācību atļauja būs jāsauc par zaļām dzeltenām raibām tiesībām, nevis baltām.

Jaunā parauga braukšanas mācību atļaujas aizmugurē ir pazudis teksts iekavās «transportlīdzekļa vadītāja» un tagad tas skan: «Mācību braucieni (izņemot braucienus norobežotos laukumos) drīkst notikt tikai apmācītāja klātbūtnē.» Nav skaidrs, vai tagad apmācītājs vairs nav transportlīdzekļa vadītājs, vai?

Vēl daži interesanti fakti:
— No 14 gadu vecuma var iegūt atļauju mācīties vadīt A1 un B1 kategorijas transportlīdzekļus, bet no 16 gadu vecuma – atļauju mācīties vadīt A, B un C1 kategorijas transportlīdzekļus.
— Braukšanas mācību atļauju var iegūt jebkurā CSDD nodaļā, kurā izsniedz vadītāja apliecības.
— Lai iegūtu braukšanas mācību atļauju, CSDD jāatrāda pase, medicīnas uzziņa un jāsamaksā nodeva.

12 doma par “Braukšanas mācību atļauja jeb «baltās tiesības». Dizaina vēsture.”

  1. lielisks dizains! vēl tika trūkst ComicSans un TimesNewRoman. Jo Arial, Tahoma jau ir.

  2. Štrunts par baltraibajām tiesībām, kuras vismaz tehniski ir izpildītas jēdzīgā izskatā. Jāņem vērā, ka vizuālais noformējums ir tiesību akta izstrādātāju fantāzija un nav gluži dizainera roku darbs.

    Man vairāk ir „uzkritis” cits jautājums – par pensionāru apliecībām. Ir tādi Ministru kabineta 2006. gada 7. februāra noteikumi Nr. 105 Pensionāra apliecību
    izsniegšanas kārtība (http://www.likumi.lv/doc.php?id=127817)

    To 3. punkts ir uzmanības vērts: „Pensionāra apliecība ir laminēta (!), uz apdrukātas pamatnes izgatavota noteiktas formas karte (90 x 60 mm) (!) ar hologrāfisku aizsardzību (1. pielikums). Apliecības reversā iestrādāta karstspiedes hologramma, kas apliecina vecuma pensijas saņēmēja statusu.”

    Loģiski ir jautājumi: kas tas par XPEHOB formātu,
    kas par 5-6 mm atšķiras no kredītkaršu formāta, un kuru nevar iebāzt
    nevienā normālā makā/kabatas portfelī? Kas tā ir par tehnoloģiju, kad noteikumi
    prasa iesniegt fotogrāfiju (hard copy) un tiek laminēts sazin kas (apdrukāta
    papīra strēmele)? Un tas ir 21. gadsimtā, kad ir pieejamas tehnoloģijas
    efektīvākai apliecību izgatavošanai?!

    Ministru kabinetā rindā uz izskatīšanu gaida noteikumu projekts “Izdienas pensijas saņēmēja apliecības izsniegšanas kārtība” (http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40260655).
    Ja šajā projektā vismaz viena problēma ir atrisināta (apliecības gabarīti noteikti atbilstoši maksājuma karšu izmēriem), tad par apliecību izgatavošanas tehniku joprojām ir vecais stāsts – 7. punkts ”Apliecība ir laminēta, uz apdrukātas pamatnes izgatavota noteiktas formas karte ar hologrāfisku aizsardzību. Apliecības paraugs ir noteikts šo noteikumu 1. pielikumā.”

    Par abu minēto apliecību dizainu man nav ko teikt, jo tas no „Microsoft Word dizainera” izpildītajām vizualizācijām nemaz nav noprotams…

  3. Invalīdu stāvvietas karte būtiski neatšķiras no citās ES valstīs esošajām. Dažas var redzēt šeit https://www.google.lv/search?q=parking+permission+disabled&hl=lv&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=RioBUcCHBInY4QTesIFg&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1280&bih=642#hl=lv&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=european+handicaped+parking&oq=european+handicaped+parking&gs_l=img.3…260206.266000.2.266552.20.18.1.1.1.0.209.1851.9j7j2.18.0…0.0…1c.1.YOByVsnfbvM&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.41248874,d.bGE&fp=a063a8445683f59a&biw=1280&bih=642

    Kāpēc viņa ir, kāda ir? Tāpēc, ka 2005. gadā Labklājības ministrija izstrādāja attiecīgus grozījumus CSN un noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā ( http://www.mk.gov.lv/doc/2005/LMpask_160605.doc) ir atsauce uz ES rekomendāciju (Council
    Recommendation of 4 June 1998 on a parking cards for persons with disabilities
    (98/376/EC)) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31998H0376:EN:HTML

  4. Pirmkārt, rekomendācijām ir rekomendējošs raksturs. Otrkārt, pieminētā ES rekomendācija satur gaužām loģiskas lietas, kas attiecas uz attēlojamo informāciju un tikai nosacīti uz to, kā šo informāciju attēlot. Treškārt, paskaties uz garšīgo Lielbritānijas invalīdu stāvvietu izmantošanas apliecību: http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-12213967
    Tur kopīga ar Latvijas mēslu ir tikpat, cik kaķim ar apelsīniem.

  5. Sveicināri!
    Sakiet, lūdzu, vai automašīnā, kuru vada ar mācību tiesībām, bez īpašnieka, kas sēž blakus, var atrasties salonā arī citas personas?
    Paldies!

  6. Var. Un blakussēdētājam arī nav jābūt īpašniekam, tik vien kā vadītājam ar 2 gadu stāžu.

  7. Bez šaubām. Braukšanas mācību atļauju vari saņemt jebkurā CSDD nodaļā. Tikai paņem pasi vai ID karti līdzi.

  8. Man ir tads jautajums- vai es varu braukt pie stures mecades sprinter busam ja man ir tikai baltas tiesibas bet man blakus sez sofers ar 3 gadu stazu.
    Un kadi ierobezojumi ir atrumam

  9. Ja Mercedes Sprinter busiņam pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, blakussēdētājs ar 3 gadu stāžu ir skaidrā un jūs abi esat piesprādzējušies, vari vālēt apkārt cik uziet. Un uz tevi attiecās tie paši ātruma ierobežojumi, kas uz visiem citiem satiksmes dalībniekiem. Tikai atceries, ka ar baltajām tiesībām tu nedrīksti vizināties dzīvojamās zonās un daudzdzīvokļu namu pagalmos.

  10. Sweiki!Es veletos uzinat vai var iznemt baltas tiesibas ja liegums vel naw beidzies?

Komentāri ir slēgti.