Šo biju taupījis kādam prātīgākam brīdim, kad būtu vēlme visu pārzīmēt un parādīt galarezultātu, bet sapratu, kas tas no manis prasīs pārāk daudz laika un es neredzu tam īstu jēgu. Tāpēc aprobežojos ar tām pārdomām, kas man ir radušās saistībā ar jelgavnieki.lv pirmo lapu (es iekšā pat īpaši nevēlējos vairs līst).
Kas tad ir jelgavnieki.lv?
Jelgavnieki.lv ir plašs informatīvs portāls. Mēs piedāvājam ne tikai objektīvas ziņas par Jelgavā notiekošo, bet arī svarīgākās ziņas Latvijā.
Kaut kad sen es pat tur kaut ko mēģināju rakstīt, bet mums nesanāca sastrādāties un vispār es jau sen biju rīdzinieks, tāpēc Jelgavā notiekošo īpaši produktīvi atspoguļot tāpat nespētu. Ir gājis laiks, bet viss ir palicies tur, kur tas ir.
Redzamo haosu mēģināju sabīdīt pēc iespējas kopā, izmetot ārā visu lieko (tai skaitā reklāmas, bez šaubām) un izmantojot pēc iespējas visu laukumu, kas ir pieejams.
Sanāca, ka no 1092×2994 pikseļiem man palika tikai 1092×1646 pikseļi. Tātad, nesaturs pirmajā lapā sastāda 55%. Un tas pat nerēķinoties ar to, ka, manā skatījumā, Delfi.lv un NRA.lv ziņas arī ir draza, bet es to ieskaitīju pie satura.
Labi, es netaisos bakstīt visu to čupu kopā, kā jau minēju, bet pievēršos tikai dažām niansēm, kas man šķiet vairāk kā kretinējošas.
Dubultā navigācija
Nez kāpēc bija šķitis, ka cilvēki jau ir aizmirsuši par šo fenomenu un visur tā ir pazudusi. Bija te pat daži eksperimenti, kad lapā navigācija vispār bija iebāzta stūrītī tikai kā izlecošā lapas kartes izvēlne. Bet ne, daži vēl joprojām tērē uz to dārgo reklāmas vietu. Iedomājies, lapas augšā, un šitāds laukums, varēja tak vēl vienu mirgojošu flash hrenovinu iebāzt.
Ziņu pieteikumi un to izklājums
Ārā ir 2010. gada ziema, bet mēs vēl joprojām visur izmantojam «vairāk», «tālāk», «lasi vēl», trīspunktes un citu figņu tā vietā, lai uzliktu CSS iestatījumos katram blokam opciju mainīt izskatu gadījumā, ja tiek uzbraukts virsū ar peli un HTML šim pašam blokam norādīt saiti, uz kuru nokļūt uzklikšķināšanas gadījumā. Vienīgais, kas drīkst atļauties turēt savā lapā saiti «lasīt tālāk» esmu es, jo es vēl joprojām nerubīju neko no WordPress un nesaprotu, kā to sūdu var aizvākt projām.
Nu un vēl kosmētisks remontiņš, lai nav tik šausmīgas atstarpes starp tekstu pieteikumiem un kaut viena bilde pirmajā lapā būtu 2010. gadam atbilstoša pēc izmēriem.
Tematiskās ziņas es arī mēģināju sakārtot tā, lai tās aizņem tieši to pašu vietu, ko tās aizņēma pirms tam (slejas platumu), tikai sakārtoju divās slejās un ieguvu 60% vietas ietaupījumu apvienojumā ar daudz vienkāršāku pārskatāmību. Šeit es piedāvāju saiti uz ziņu rādīt tajā brīdī, kad ar peli ir uzbraukts uz konkrētā virsraksta.
Sānu slejas bloki
Nu šis ir īpaši sāpīgs temats.
Meklētājs, manā skatījumā, atrodas absolūti tizlā vietā un meklētājam kā tādam vienmēr vajadzētu būt vienas rindas garumā. Jebkurš interneta lietotājs, ieejot jebkurā lapā un ieraugot input lauku, kuram blakus ir poga ar uzrakstu, ikonu vai vienalga ko citu, ka sasaista viņu ar terminu «meklēt», uzreiz saprot, par ko ir runa. Savukārt fišku ar to, ka meklēšana ir iespējama dažādos portālos vai dažādos veidos ir atrisināta jau samērā pasen (ja nemaldos, tad tur ir kāds no Google džekiņiem pacenties ar ideju) — pirms input lauka tiek ievietota iespēja izvēlēties, kur meklēšana notiek. Scenārijs ir vienkāršs: «Tante Ļuda ieet portālā sameklēt, kad viņas vīru arestēja par gulēšanu kāpņutelpā. Viņa atrod meklēšanas formu. Pirmajā reizē Ļuda uzklikšķina uz aktīvās daļas, kas parāda izlecošo izvēlni. Ļuda vēlreiz ieklikšķina, ka grib meklēt portālā un pabīda peli pārdesmit pikseļus pa labi, ievada «когда Ваню выпустят?» un nospiež «Meklēt» pogu».
Valūtu kurss jelgavnieki.lv lapā vispār ir absolūti neinteresants, kaut gan jebkurš gīks uz šīs planētas zina, ka katru jaunu figņu ar krāsainu displeju un pieslēgumu internetam, ko ir radījusi cilvēce, pavisam noteikti pavadīs kaut kāda interesanta programma, ar kuru var skatīties nevienu neinteresējošus valūtu/akciju/indeksu izmaiņu superskaistos grafiskos risinājumus. Tad kāpēc tik daudz vietas (200x100px) neatvēlēt vismaz grafikai, kas parāda kursa izmaiņas ilgākā periodā. Vēl kas. Es nezinu nevienu cilvēku uz šīs planētas, kuram ir vairāk par 16 gadiem, kas ir godīgi mācījies skolā (nevis dzēris kandžu ar kaimiņu Vaņu) un nesaprot, ka USD, RUB, GBP un līdzīgi saīsinājumi vienā vietā kopā ar cipariņiem nozīmē valūtu kursu. Līdz ar to arī tas nosaukums te ir absolūti lieks. Labāk būtu vēl sapičkājuši pāris valūtas (un parādījuši arī avotu, no kurienes tas nāk un vai tā ir pārdošanas, vai pirkšanas cena un vai tas ir skaidrā naudā vai uz pārskaitījumu).
Autorizācija ir atsevišķs stāsts. Es nekad neesmu spējis saprast, kāpēc zem autorizācijas formas tiek novietota saite uz informāciju par rīcību aizmirstas paroles gadījumā. Vai tiešām neviens nekad netestē izveidotās sistēmas? Lai pārliecinātos, vai es esmu aizmirsis paroli, man tā ir vismaz vienreiz jāievada. Tātad, ja es pirmajā reizē nepareizi ievadīju, tad arī vediet mani uz lapu, kurā man ļauj ievadīt vēlreiz vai arī pastāsta, kas jādara paroles aizmiršanas gadījumā.
Otra lieta ir «autorizācija» un «reģistrācija». Abām šīm iespējām ir jābūt roku rokā blakus ar vienu izņēmumu: autorizācija ir formu apstiprinošs process, tāpēc tas tiek norādīts kā poga, savukārt norāde uz reģistrāciju ir darbība, kas vai nu atver jaunu logu, vai jaunu lapu, bet visnotaļ nav sasaistīta ar autorizācijas formu, tāpēc tai ir jābūt kā saitei.
Atkāpei. Ir arī veiksmīgi varianti, kur tiek pielietota tāda sistēma: «autorizācija» un «reģistrācija» abas ir pogas, kas atrodas zem ievades formas. Gadījumā, ja es esmu jauns lietotājs, tad es, pēc formas aizpildes nospiežu «reģistrācija» un sistēma jau atceras manu lietotāja vārdu un paroli, tālāk piedāvājot ievadīt pārējās interesējošās detaļas. Bet šo paņēmienu ir jālieto ar īpašu uzmanību, jo pārāk bieži dizaina risinājums var izrādīt lietotājā apjukumu.
«Par jelgavnieki.lv» bloks un teksta reklāmas draza zem tā ir vienkārši unikāla. Vēl tikai pietrūktu tās pārdodamās atslēgvārdu saites, kurām uzbraucot virsū ielādējas lapas preview (šķiet, WordPress pat tāds spraudnis bija). Tik lielu informatīvo troksni taisīt tā vietā, lai navigācijā (es šeit runāju par lapas navigāciju, nevis šo bloku) ieliktu saiti «Par jelgavnieki.lv» un jaunā lapā nopublicētu kaut vai tā (pārkopēju visu no tām lapām, kas blokā bija skatāmas, izņemot RSS un nedaudz piekoriģēju) visu informāciju.
Secinājumi
- 55% reklāmas laukumu pirmajā lapā nenozīmē neko. Tas nozīmē, ka neviens neko neredz un neviens neko negrib pirkt. Un reklāmdevējs ir pamatīgi appists.
- Arī pie esoša dizaina ir iespēja veikt lētus (darbaspēka izmaksu ziņā) kosmētiskus labojumus, kas ne tikai palielinātu lasāmību, bet, kas pats galvenais, ļautu saprātīgi izmantot pirmās lapas pikseļus.
- No sūdiem ir jātiek vaļā. Arī atsevišķa lapa, kurā ir tikai divi teikumi ielikti ir sūds. Tātad, lapas, kurās ir ielikti divi teikumi, ir jāapvieno, lai no sūda uztaisītu vismaz cukurbieti, ja līdz konfektei vēl tālu.
P.S. Man vairāk kā piecus gadus nav nekāda sakara ar jelgavnieki.lv. Man pat nav nojausma, kas tur strādā un ap ko tas viss pasākums griežas. Šo konkrēto resursu es izvēlējos recenzijai tāpēc, ka meklējot informāciju par sevi interesējošu tēmu netīšām uzdūros tieši šai lapai.
Pāris reižu sanāca jelgavniekiem.lv liekamus banerīšus taisīt. Interesanti ir paskatīties reklāmas izcenojumus, jo pēc tam uzreizi ir saprotams kāpēc viņi stāv šitā un nekā savādāk.
Lai pārliecinātos, vai es esmu aizmirsis paroli, man tā ir vismaz vienreiz jāievada.
Par aizmirstām parolēm Tu gan vēlies kaut ko /muhļīt/. Ja es atveru lapu un “nu nosit mani beigts, neatceros to paroli” – tad ir neloģiski, ka man ir jāvada kaut kas, lai tiktu līdz “parole aizmirsta” linkam. Tam jābūt redzama tieši tur kur ir logins. Pretējā gadījumā lielā lapā būs milzums un milzums neapmierinātu lietotāju. Un Tu kā dizaineris brīnīsies – nu kur tādi idioti…
Līdzīgas domas man ir par “tālāk” saitēm un html bloku kā linku. – cilvēki to nesapratīs un domās – kā lai nokļūstu tur kur vēlos.
Piemēram, tavacena lapā ir bijuši jautājumi – kā lai nokļūstu uz preci? Kur no pasaules sākuma ir bijis tā, ka 1) klikšķis uz bildes – palielina bildi 2) klikšķis uz nosaukuma aizved tevi uz preci. OK, sarakstā var būt arī, ka klikšķis uz bildes aizved uz preces aprakstu ar lielāku bildi. Tāpēc, piemēram, man lapā stāv – links pāriet uz veikalu, jo ir cilvēki , kas ir idioti un tā tās lapas ir jātaisa – zemākajam uztaisāmajam līmenim.
Domāju ar laiku cilvēki saprastu, ka viņi var spiest uz kaut kas nav pasvītrots, bet teikt, ka tas būtu labāks par “tālāk”, es gan neuzdrošinātos, varbūt esmu pārāk vecmodīgs.
Man nešķiet godīgi, ka vizuālie uzlabojumi tiek veikti bez reklāmām. Kā, lai kaut ko nopelna bez reklāmām!? Ja pieņem, ka katra lapele tomēr ir pienesums plašākam cilvēku lokam. Tāpēc vajadzētu pamācīt kā reklāmu izlikt, lai tā netraucētu un izskatītos labāk.
kas: Ja taisīt dizainu auditorijai, kuru jau pirms iepazīšanas sauc par idiotiem, tad labāk netaisīt vispār. Cilvēki adaptējas pie jebkā, ir tikai jāsniedz iespēja saprast, ka piedāvātais variants ir loģisks un saprotams. Piemēram, par paroli — ja tu kaut vai nosit neatceries paroli, tu vismaz vienu, kaut kādu variantu izmēģināsi. Tā vienkārši būs, ja nestāvēs dumjš links «aizmirsi paroli?».
Linda: Saturs ir primārs. Lietotājs apmeklē lapu dēļ satura. Reklāmas lapas īpašnieks ievieto tāpēc, ka viņam ir saturs, kuru lietotāji vēlas saņemt. Un tas nekad nav bijis un nebūs otrādāk. Tieši tāpēc reklāma ir jāpakārto saturam, nevis, kā tas ir gadījumā ar jelgavnieki.lv, kad saturs ir pakārtots reklāmai.
Es teiktu tā, ka, ja ejot Tevis piedāvāto ceļu, lielai lapai būtu pat 1 klienta atbalsta pieteikums ar jautājumu “kā atgūt aizmirstu paroli”, tad tas jau būtu 1 pieteikums par daudz. Dēļ dizainera iedejām/iegribām tiktu izniekoti cilvēkresursi.
Es piekrītu, ka lielākajā daļā šīs analīzes Tev ir taisnība, bet ne šajā jautājumā.
kas: Tu šobrīd uzvedies kā tipisks arhaisks pasūtītājs, kurš visu zina un viņam neko nevajag teikt priekšā. Visvienkāršākais veids, kā pārliecināties, ka manis piedāvātā loģika strādā, apskatīties uz jaunākajiem darbiem tiešām lieliem darbiem. Un kas gan varētu būt labāks par mobilajām aplikācijām, kas šobrīd ir flagmaņi teju katrā jaunā elektroniskās komunikācijas sfērā.
Paskaties uz Google, Swedbank internetbankas vai PayPal pieslēgšanās formām — PayPal no dizaina viedokļa tā nav mainīta vismaz septiņus gadus, bet strādā lieliski. Ievēro, ka šajās pieslēgšanās sistēmās tevi neviens nemudina «aizmirst paroli, lai sistēma atgādinātu vai piedāvātu jaunu».
Nepārproti mani, pat necenšos Tevi kaut kā aizskart. Par mob.app neko, diemžēl, nezinu, nav man iphone vai kas tur vēl.
Bet visās Tevis 3 nosauktajās lapās googe, paypal un swedbank blakus formai ir iespēja atgūt paroli. Nupat pārbaudīju visas. Nezinu kādas formas tu lieto. Nevienā no tām nav ieviesta šī Tevis aprakstītā ideja – atzīšos – dzirdu tādu ideju pirmo reizi šeit…
Katrā lapā ir jābūt iespējai atgūt aizmirstu paroli. Jautājums ir par to, kādā veidā tu pasniedz lietotājam to. Nevienā no šīm lapām nav rakstīts: «Aizmirsi paroli?».
Paypal: «Problem with login?»
Google: «Can’t access your account?»
Swedbank: «Neizdodas pievienoties?» un «Pazudusi kodu karte / kodu kalkulators?»
Un Swedbank gadījumā tu tāpat nevarēsi bez ierašanās bankā atgūt aizmirstu paroli.
Neviens no šiem servisiem nemudina lietotāju aizmirst savu paroli un mēģināt to atjaunot. Visi minētie servisi tev piedāvā risināt problēmas tikai tajā gadījumā, ja tev jau nav izdevies pievienoties.
Bez šaubām, manā ideālajā pasaulē es arī šajos servisos šo izvēlni vēlētos redzēt pēc pirmā mēģinājuma pieslēgties.
Visizcilāk šobrīd manu un tavu variantu ir apvienojis Basecamp, iznesot iespēju atgūt aizmirsto ārpus formas: https://launchpad.37signals.com/basecamp/signin
Pamēģini ievadīt jebko tajā formā un tad apskaties, kas tiks izvadīts pēc pirmās neizdevušās pieslēgšanās. That’s what I’m talking about.
Tagad Tev arī teksts nepatīk? :D Kāda gan ir atškirība starp «Aizmirsi paroli?» un “Problem with login?”. Es gribu tikai vienu – ja nezinu paroli – lai varu to atgūt nespiežot neko citu, kā peli un tikai vienu reizi.
Ar Tavu pēdējo piemēru ir tas pats – 1amajā lapā: “Help: I can’t sign in or I forgot my username/password”. Bet jā – tā vietā, lai pēc pirmā mēģinājuma vienkārši izmestu kļūdu, viņš piedāvā to paroli atgūt.
Tava ideālā pasaule būtu mans murgs un man gribētos fiziski ietekmēt to cilvēku, kas to ir taisījis! :))
Tu esi īsts revolucionārs – es un visa pārejā pasaule ir pretējās domās šajā jautājumā ;)
Tici man, manas idejas nebūt nav īpaši traģiskas. Tā ir loģiska adaptācija situācijām. Tieši tāpat kā ir brīžos, kad kāda populāra lapa maina dizainu, tad lielākā daļa ķengājas un saka, ka ir sūds. Bet, laiku palietojot, sāk apzināties pozitīvākas īpašības.
Vēl pēdējo reizi mēģināšu tevi pārliecināt par to, ka saite ar aizmirstu paroli ir dumja.
Scenārijs: lietotājs mēģina ieiet mājaslapā, bet nevar atcerēties paroli.
Notikumu gaita: Lietotājs ierauga pieslēgšanās formu ar lietotāja vārdu un paroli. Mēģina atcerēties lietotāja vārdu, atcerējās. Mēģina atcerēties, kāda varētu būt parole tieši šai mājaslapai. Ierauga saiti “aizmirsu paroli”. Nemēģina atcerēties paroli, nospiež uz saites, atveras jauna lapa/logs, kurā ir jāatbild uz kādu dumu jautājumu vai arī jāievada sava e-pasta adrese un gaida, kamēr uz e-pastu atnāks jaunā parole. Vecā parole tiek dzēsta, atsūta random ģenerētu skaitļu, burtu un simbolu virkni, ko pie pirmās pieslēgšanās ir jānomaina.
Notikumu gaita 2: Lietotājs ierauga pieslēgšanās formu ar lietotāja vārdu un paroli. Mēģina atcerēties lietotāja vārdu, atceras. Mēģina atcerēties, kāda varētu būt parole tieši šai mājaslapai. Saites “aizmirsu paroli” nav, līdz ar to lietotājs izmēģina variantu, kas ienāk prātā. Kļūdas gadījumā parādās saite “aizmirsu paroli” un notikumu gaita turpinās pēc pirmā scenārija. Gadījumā, ja lietotājs pareizi ievadījis paroli, sāk lietot resursu.
Ir arī scenārijs 3: Ir liela kompānija ar vismaz miljons apmeklētājiem dienā.
1. Lietotājs ierauga pieslēgšanās formu ar lietotāja vārdu un paroli. Bet nevar atcerēties vārdu vai paroli.
2. Lietotaajs meklē linku kā atgūt paroli – tādas nav.
3. lietotājs iet uz kontaktu sadaļu un zvana šai lapai vai raksta epastu suportam. pa-pā cilvēkresursi izniekoti.
Un par jauniem dizainiem – jaunie dizaini tiek nereti arī mainīti – pielaboti – jo izrādās, ka viņi sūkā. Un dizains tikai tāpēc, ka viņš ir jauns nav slikts, bet arī tikai tāpēc ka viņš ir jauns nenozīmē, ka tas ir labs. Tā tāda apstrakta tēma. Un jā, ja man būtu dota iespēja, es labprāt daudzās lapās lietotu to dizainu pie kura esmu pieradis, vēl labāk, lai man kā prasīgam lietotājam būtu iespēja uztaisīt pašam savu dizainu – elementu izvietojumu. Bet tā kā tādu, kā mēs esam .01% lapas apmeklētāju, tad tas nekad nebūs iespējams.
Es neticu trešajam scenārijam. Cik reizes tu esi zvanījis (izslēdzam ārā banku pakalpojumus) mājaslapu suportam?
Es neesmu, bet ticu 3 scenārijam! :)