Par TextAds.lv

Pirms kāda laika rakstīju par reklāmas servisa projektu Latvijas blogiem BlogAds.lv. Sakarā ar visām tām piņķerīgajām lietām, kas saistās ar Latvijas Republikas likumdošanu, laika un varēšanas trūkumu, diemžēl es no šī projekta lietošanas atteicos, toties man par prieku pieteicās BlogAds.lv lielais brālis — reklāmas servisa projekts TextAds.lv. Tā kā sāku to aktīvi lietot, vēlējos padalīties savos iespaidos par projektu kā arī minēt lietas, kas tad man viņu servisā šķita ievērības cienīgas vai kaitinošas.

TextAds.lv logo

Pirmie iespaidi

TextAds.lv dizaina veidotājs ir līdz galam sapratis galveno ideju — pasniegt visu pēc iespējas vienkāršāk, pārskatāmāk, bez liekas grafikas vai plašo fonu lietošanas. Tas priecē, jo līdz ar to arī nav nekādu problēmu izprast lapas navigāciju.

Zemāk var apskatīt pirmo lapu, ko ierauga apmeklētājs. Vienīgais, kas šeit būtu vēl labojams, ir šausmīgais kernings virsrakstos. To varētu daļēji atrisināt, nedaudz izretinot burtus. Krāsu gamma gan pirmajā lapā, gan arī iekšlapās ir labi pārdomāta un tā arī lietota — neparādās lieki, nevajadzīgi ievazājumi.

TextAds.lv front page

Šeit gan atkal jāatzīmē pieslēgšanās forma, kurā kārtējo reizi (tipiska kļūda Latvijas interneta projektos) tiek nez kāpēc ekonomēta vieta. Vai tiešām to uzrakstu «Aizmirsāt paroli?» nevarēja pārnest jaunā rindā, bet pirms pogas ielikt kaut nedaudz gaisa, lai tā nelīstu virsū paroles ievades laukam?

TextAds.lv front page pieslēgšanās forma

Pieslēdzamies un sākam lietot

Priecē tas, ka pirmais, ko es ieraugu, pieslēdzoties, ir tieši tas, kas mani interesē — aktuālā statistika.

Viena atkāpe — par navigāciju: to bultiņu, kas atrodas navigācijā zem teksta «Statistika» būtu jāvāc āra, jo es neredzu nekādu jēgu un pamatojumu, kāpēc tai tur būtu jāatrodas. Savukārt piktogrammai un tekstam «Iziet» būtu jāatrodas tajā pašā līmen, kur visa pārējā navigācija, pa labi no «BUJ», varbūt vienīgi tai pelēkajā tonī un nedaudz mazākai, nekā pārējie navigācijas elementi. Tas, pirmkārt, sakārtotu augšējo joslu, otrkārt, vairs nevajadzētu teju 30px lielu gaisu un pelēku līniju zem navigācijas zilās strīpas.

TextAds.lv Statistika page

Šeit gan mulsina dažas lietas:

  • laika perioda izvēles pogas nav tādā pašā dizainā, kāda ir pieslēgšanās formas poga un līdz ar to nevar saprast, vai tas tiešām ir trīs punktu ievades lauks. Es ieteiktu te izvietot piktogrammas, kā tas ir augšējā labajā stūrī, kur ir iespēja atslēgties no sistēmas
  • Tiek jaukti termini «meklēšana», «atlase» un «šķirošana». Rinda, kas iesākas ar vārdu «Meklēšana», patiesībā ir atlases rīks, tāpēc daudz prātīgāk būtu to sakārtot sekojoši:
    TextAds.lv Statistika page - atlases variants
  • vai tas ir kāds joks — poga «Rādīt visus» ar tekstu «Rodyti visus»?
  • Man skrien šermuļi pār ādu katru reizi, kad redzu visādus trakos saīsinājumus bez paskaidrojumiem. Es būtu bijis ļoti pateicīgs, ja visus tos «eCPM», «Saņemti kr.», utt. paskaidrotu zem tabulas, nevis tikai BUJ (Šķiet, ka arī ar šo saīsinājumu man ir tas pats, kas cilvēkiem ar manis lietoto SA — sabiedriskās attiecības. Vai tad jūs nezinājat, ka FAQ angļu valodā ienāca un palika tikai un vienīgi tā pareizā skanējuma dēļ.)? Nemaz tik daudz vietas tas neaizņemtu un katrā ziņā būtu pat ļoti noderīgi.

Es būtu ļoti pateicīgs, ja pie saīsnēm uz visbiežāk lietotajiem laika periodiem tiktu pievienota arī saīsne «Visu servisa lietošanas laiku», jo tad man nebūtu jāklikšķina kalendārā 1900. gads vai jāiespringst, lai atcerētos, kad es esmu sācis lietot šo pakalpojumu.

No papildus fiškām, kuras es šeit gribētu redzēt, ir iespēja salīdzināt vienā lapā divus dažādus laika periodus, piemēram, iepriekšējo un tekošo mēnesi.

Kas tās «manas mājas lapas»?

Oki, skatamies tālāk — sadaļa «Manas mājaslapas». Neatgriezīšos vairs pie atlases formas, vien minēšu, ka arī pati ideja par «manas mājaslapas» man ne īpaši patīk. Es daudz labprātāk tur redzētu uzrakstu «Manas kampaņas» vai vienkārši «Reklāmas laukumi», kas precīzāk atspoguļotu to, ko es šeit daru, jo man tak vienā mājaslapā var būt vairāki reklāmas laukumi?!

Nemaz nerunājot par to, ka nav tādas «mājas lapas», ir «mājaslapas».
TextAds.lv Manas mājaslapas page

Pirmais, kas cērtas acij, ir piktogrammas — būtu tomēr jāizdomā, ko tad ar tām piktogrammām dara — vai nu krāso zilā krāsā, vai pelēkā, kā tas ir augšā pie saites «Iziet». Mans ieteikums būtu visur tad uztaisīt viņas zilas.

Vēl tas teksts «ievadīt jaunu mājas lapu», nu bāc, veči, vai teksts: «Pievienot jaunu» un izvietošana virs atlases formas, tieši zem sadaļas virsraksta nebūtu bijis daudz prātīgāka? Pirmkārt, tas elements atrastos vietā, kur to ir viegli uztvert un tas kontekstuāli tur iederas, otrkārt, trīs reizes neatkārtotos «mājas lapas».

Atšķirībā no Statistikas lapas, šeit pilnīgi noteikti zem tabulas ir nepieciešams paskaidrojums visiem formas elementiem, jo papildus tam, ka nevar saprast formas kolonnu nosaukumus, nevar arī atšķetināt bez «метода тыка», ko katrs no tiem pasākumiem nozīmē.

Es daudz nerunāšu par apakšsadaļām šajā lapā, t.i. — jaunas reklāmas kampaņas izveidi un esošās labošanu, vien piebildīšu, ka sarakstam ar reklāmas kampaņām un atsevišķu reklāmas kampaņu bloķēšanu es vēlētos redzēt pirmajā lapā, nevis ļoti neveiklā vietā pie esošās reklāmas kampaņas labošanas. To var mierīgi izvietot gan tabulā, gan arī blakus «Jaunas mājas lapas» pievienošanas iespējai.

Savukārt pati forma «Ievadīt mājas lapu» ir ļoti neveikli maketēta. Pie šāda izkārtojuma piezīmes zvaigznīti daudz pareizāk būtu izvietot labajā pusē ievades vai izvēles laukiem, paskaidrojumus, tādus, kā «Ievades forma: www.link.lv» būtu jāizvieto zem ievades laukiem, savukārt tekstu «Ekspozīcijas mēnesī:» jāizlīdzina no kreisās puses un būtu vēlams, lai šo formas daļu atdalītu no pārējās formas ar fonu (kā pie pieslēgšanās formas) vai arī līnijām no augšas un apakšas, ja jau tas viss attiecās uz vairākiem laukiem.

TextAds.lv jaunas kampanas pievienošanas page

Tieši tādas pašas un/vai līdzīgas problēmas skar arī lapas sadaļas «Informācija par maksājumiem» un «Mani dati».

Biežāk uzdoto jautājumu mučkulis

Šī ir tā daļa no lapas, kurā ir visvairāk tekstuālās informācijas un tai pat laikā tā ir lapa, ka ir visbriesmīgāk sakārtota. Pirmkārt, nez kāpēc saitēm uz biežāk uzdotajiem jautājumiem ir pazudis stils (visās lapās teksti ar saitēm ir melnā krāsā ar melnu līniju), bez tam, izvietojums vienā slejā, kad vienā rindā var būt pat 200 (!) simbolu ir vienkārši šausmīgs. Tāda biežāk uzdoto jautājumu sadaļa liek šaubīties, vai tiešām servisa īpašnieki vēlās, lai viņu atbildes kāds kādreiz arī izlasa. Es noteikti iesaku pārkārtot šo garo teksta penteri divās, varbūt pat trijās slejās, tādējādi gan atvieglojot lasīšanu, gan arī gūstot iespēju sadalīt jautājumus un atbildes loģiskos blokos.

Vēl viena nianse — lūgums kontaktus un tekstu par to, ka var vēl kaut ko uzjautāt uzmest lapas augšā. Es saprotu, ka, iespējams, lapas īpašniekiem nav bijusi vēlme atbildēt uz jau atbildētiem jautājumiem vēlreiz tiem cilvēkiem, kas neuzmanīgi pārskrien pāri jautājumu sarakstam, tomēr iekopēt jau gatavo atbildi un nosūtīt uz e-pastu klientam ir vienkāršāk, nekā skaidrot, ka patiesībā jau kaut kur apakšā BUJ lapā tik tiešām ļoti nepamanāmi ir iemesti kontakti, kur jāgriežas jautājumu gadījumā.

Secinājumi

Lapu ir nepieciešams sakārtot, piemērojot vienādu stilu visiem elementiem (pogām, virsrakstiem, saitēm, formām, utt.).

Ir pareizi jāizvieto atsevišķi funkcionālie elementi, nevis jāiesviež tie iepriekš neparedzamās vietās (jaunas reklāmas kampaņas pievienošana, reklāmas kampaņu bloķēšana, iziešana no sistēmas, utt.) .

Kopsummā jāsaka, ka lietuvieši M2 technologijas, kuri ir šīs sistēmas izstrādātāji, ir godam pastrādājuši — sistēma ir ātra, un ja vēl salabotu šos dažus sīkumus, tā būtu arī sasodīti ērta lietošanā.

19 thoughts on “Par TextAds.lv”

  1. “Nemaz nerunājot par to, ka nav tādas «mājas lapas», ir «mājaslapas».”

    Un pamatojums šim būtu?

  2. Tāpēc, ka tā nav lapa, kas ir kādai mājai. Ja jau mēs burtiski tulkojam šo terminu, tad arī lietojam to kā terminu — «mājaslapa».

  3. Skaidrs.

    LZA attiecīgā komisija gan saka “mājas lapa” (home page) un “tīmekļa vietne” (web site), kaut kā esmu pieradusi pie tiem, tāpēc arī tā “mājaslapa” liekas jocīgi. Ir kaut kādi valodniecības likumi, kas pamatotu “mājaslapa” lietošanu?

  4. Ir tikai viens vienīgas valodniecības likums, kas uz to attiecas — loģika. Tieši ar loģiku es arī pamatoju vārda «mājaslapa» esamību un vārdu savienojuma «mājas lapa» neloģiku, to lietojot šajā kontekstā.
    Ja tev tiešam patīk, tu vari lietot terminu «tīmekļa vietne», kur vārdam «vietne» es arī īsti nevaru atrast pamatojumu. Kāpēc tad nav vienkārši «tīmekļa vieta» vai «tīmekļa mezgls»?
    Savulaik jau izķiķinājos ar alus ietekmē deviņdesmitajos radušos «spiedpogu plakandēli» un redz kā – esot pat kaut kur manīts lietojam, bet tak pavisam skaidrs, ka vārds «klaviatūra» ir daudz piemērotāks. Vai ne tā?

  5. Onkulis – pamatojums, kāpēc terminoloģijas speciāliste tā teica, ir zināms?

    Mani šajā visvairāk mulsina tas, ka mājas lapa vai mājaslapa tomēr ir tikai un vienīgi home page, nevis web site. Cits jautājums, ka liela daļa Latvijas to lieto (interneta mājas lapa, mājaslapa utml.) līdz ar to, ja gribi būt plašākam lokam un Googlei saprotams, it kā ir loģiski lietot kaut vai to pašu interneta mājas lapa (mājas lapa Googlē tiek pārstāvēta daudz vairāk kā mājaslapa).

    Man kādu laiku atpakaļ arīdzan ārkārtīgi uzjautrināja visvisādas vietnes utml., bet kopš sanāca sākt tos lietot šobrīd jau liekas gluži pašsaprotami. Tāpēc privāti kaut kā esmu iesākusui lietot tīmekļa vietne, bet, ja jāizpatīk Googlei – interneta mājas lapa.

  6. Onkuli — es tieši kā par tevis neskaidrajiem jautājumiem sakarā ar datuma lietošanu gribēju nākamo Pareizrakstības nodarbību rakstīt. Varbūt saņemšos un pabeigšu jau līdz rītam, tad arī uzzināsi, kā ir pareizi un kāpēc (protams, ja es vēlāk neaizmirsīšu, ka man vajadzēja sasteigt to pasākumu ar datumu pareizrakstību).
    Pagaidām piedāvāju palasīties par defisēm:
    http://mrserge.lv/2007/08/09/pareizrakstibas-nodarbibas-1-par-tam-%c2%abstripinam%c2%bb/

    poga — ko tu ņemies, tev vēl joprojām nav skaidrs pamatojums jeb kas ar tevi ir? «Mājaslapa» ir termins, kas tiek lietots sakarā ar internetu, «mājas lapa» varētu būt termins, kuru lieto būvniecībā, minot kādu konkrētu būvmateriālu.
    Un viena piezīme — «homepage» un «website» ir divas ļoti ļoti dažādas lietas.

  7. Jā, man nav skaidrs pamatojums, bet tāpēc jau nav jāpaliek lecīgam.

    Lai arī kā Terminoloģijas komisija strādātu, es tomēr pieņemu, ka dažreiz viņi zin, ko dara. Tieši tapēc man ir grūti pieņemt “mājaslapa” kā “web site” aizvietotāju (un es ļoti labi saprotu “home page” un “web site” atšķirību), ja man kāds kompetents cilvēks nevar izskaidrot (tā, lai es saprotu), kāpēc “mājaslapa” būtu tas pareizākais variants.

    Atvainojos, ka iedomājos, ka raksta komentāri ir vieta, kur to noskaidrot, jo autors likās tāds saprātīgs cilvēks, kas spētu paskaidrot kas un kā.

  8. Mr. SergE, nav angļu valodā tādu vārdu, “homepage” un “website”. Tas nekas, ka internets ir pilns ar tādiem. Ir “home page”, un ir “web site”.

  9. Mr. SergE, ir ļoti labi, ka Tu apzināti izvēlies savu rakstības stilu un zini, kāpēc to lieto, bet “mājaslapas” un “mājas lapas” nodalījums neiztur kritiku. šo vārdu jēga nemainās no tā, vai tos raksta kā divus vārdus vai vienu. šis ir radies nekorektas tulkošanas dēļ, tamdēļ ir sanācis, ka “home”, kas nozīmē “mājas”, nu ir “māja”. un, ja reiz māja, tad tā ir tikai un vienīgi ēka, nevis sākuma punkts, privāta telpa, vai kāds nu tai skaidrojums būtu.

    poga, nav nepieciešams lietot arī “interneta mājas lapa”, jo termins “mājas lapa” pats par sevi nozīmē, ka tā ir interneta lapa. “interneta mājas lapas” rezultāts ir “home page” un “web site” nozīmju pārklāšanās, un šaubos, vai tas ir nepieciešams.

  10. kāpēc savam blogam neesi pielicis pirmajā lapā linku “lasīt tālāk” ?

  11. Tāpēc, ka tas ir vissliktākais, ko varētu pielikt — ja tu gribi lasīt tālāk, tad lasi. Tam ir domāta saite uz virsraksta.

  12. Tev nav taisnība par to, kas domuzīmi (m-dash) var rakstīt bez atstarpēm. Vismaz latviešu valodā nevar, jo ir iespējamas tādas situācijas, kad pirms vai pēc domuzīmes ir komats, un tad tev sanāks ļoti neglīti.

  13. Bet par loģiku ir vēl viens svarīgs valodniecības likums – valodas tradīcijas. Bet šoreiz domāju, ka “mājas lapas” piekritējiem nebūs taisnība. Izrunā to gandrīz vienmēr kopā, bez uzsvara uz “lapa”, tāpēc attiecīgi pareizi ir rakstīt “mājaslapa”.

  14. Es jau paskaidroju, kāds ir galvenais iemesls, kāpēc domuzīmi var lietot bez atstarpēm — profesionāli veidotās garnitūrās pirms un pēc m-dash ir jau iebūvēta atstarpe. Un es nevaru iedomāties nevienu piemēru, kad pirms domuzīmes varētu būt komats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *